Wednesday, October 22, 2008

TUN MUSA: SYED HAMID & RAIS TERLALU TUA UNTUK NAIB PRESIDEN!

"Penyakit tua ini tidak boleh diperbaiki oleh orang tua-tua, jadi maksud saya mereka yang hendak bertanding pada pemilihan Umno Mac depan, yang ingin memegang jawatan-jawatan tertinggi haruslah terdiri daripada golongan muda yang mempunyai idea-idea yang baru." - Tun Musa Hitam.

Umno dah tua, itulah maksud Tun Musa. Usia Umno kini 61 tahun.
Bagi Tun Musa, 61 tahun adalah usia tua atau dengan kata lain, Tun Musa berpendapat Naib-Naib Presiden Umno tidak layak disandang "orang tua".

Kata Tun Musa lagi: "Kalau kita lihat dalam senarai peringkat tertinggi, kita melihat calon Presiden dan Timbalan Presiden, yang senior dan yang berpengalaman menjadi pilihan, tapi pada saya tidak mengapalah itu pilihan mereka, tetapi jawatan lebih bawah daripada itu saya lebih suka golongan muda yang mengambil bahagian."

Apa maksudnya? Maksudnya mana-mana calon Naib Presiden yang mencecah 61 tahun tidak layak dipilih menjadi Naib Presiden Umno Mac nanti kerana mereka sudah tua.

Siapakah mereka ini? Disenaraikan calon Naib Presiden serta umur mereka dan nilailah sendiri siapa yang boleh dikategorikan sebagai tua dan siapa yang muda!

Rais Yatim (66 tahun); Syed Hamid Albar (64); Isa Samad (59); Rahim Thamby Chik (58); Jamaluddin Jarjis (57); Zahid Hamidi (55); Mohamad Hassan (52); Shafie Apdal (51); Khaled Nordin (50) dan Hishammuddin Hussien (47).

Calon Presiden: Najib Razak (55)
Timbalan Presiden: Muhyiddin Yassin (61)

Pandangan Tun Musa: http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2008/10/22/mstar_berita/20081022175231&sec=mstar_berita

4 comments:

Anonymous said...

rupanye ada lagi nak dengar cakap tua nyanyuk ni. Umur parti republikan dan demokrat kat US tu berapa tahun? Cam tu dah kira gila punye tua la dan patut dikuburkan aje la?

ketam said...

This is my suggesttion regarding UMNO Election..

Semua mesyuarat bahagian hendaklah dibenarkan pengundian secara terbuka dalam pemilihan ,bukan pencalonan tetapi pemilihan, jika perkara ini berlaku maka UMNO akan dapat mengekang politik wang.

Apakah maksud seseorang calon itu bahawa dia akan berkerja keras melobi dalam pemilihan nanti jika PENDAHULU PENCALONAN yang dicalonkan mendapati majoriti dalam pemilihan di BAHAGIAN??
Bukankah jika wakil BAHAGIAN itu beralih-arah mengundi CALON yang lain daripada CALON YANG DITENTUKAN SEMASA PENGUNDIAN DIBAHAGIAN yang telah dipilih oleh AHLI boleh dikatakan wakil itu tidak AMANAH dan undi itu bukan undi daripada AHLI??

Kesimpulannya disini penentuan pemilihan perlu ditamatkan di peringkat MESYUARAT BAHAGIAN SAHAJA..

Lebih logik dan sesuai lagi di beri tempoh untuk PEMIMPIN YG INGIN MENAWARKAN DIRI UNTUK MENDAFTAR SEBAGAI CALON(seperti PRU) kemudian diberi tempoh sebulan atau dua bulan untuk berkempen sebelum MESYUARAT CAWANGAN(tempoh sebulan)dan akhirnya MESYUARAT BAHAGIAN (tempoh sebulan) maka dengan ini betul-betul pengundian atas sokongan akar umbi diambil kira.

Che Moq™ said...

SAPA KATA TUA? TU DAH TAHAP BANGKA DAH..Mc CAIN YANG DOK NAK JADI US PRESIDEN PUN DAH 70THN LEBIH..OK JE..PERLU JUGA SORG DUA ORANG TUA DALAM PIMPINAN TERTINGGI..AGAR PEMIMPIN YANG SEDIKIT MUDA DARI DIORG NI ADA LA ORANG YANG DAPAT DOK TEGUR DAN BAGI NASIHAT..

Anonymous said...

musa kempen utk khalid nordin pasal tsr synergy dok cover musa punya expenses bersama shahrir.

kalau yg muda mcm zahid hamidi ... tak blh pakai.

musa ni baik diam pertgi cari bini muda lain dari cakap merepek.

tak blh pakai.