Tuesday, October 21, 2008

TUN DR MAHATHIR: HAK SAYA BIDAS PAK LAH

Ramai tidak menyangka bahawa Abdullah Ahmad Badawi boleh hilang sabar dan memarahi seseorang.

Sabtu lalu, Pak Lah hilang sabar dengan Tun Dr Mahathir dan Muhyiddin Yassin.

Dengan sinis, pengkritik Pak Lah menghentam beliau dengan nada keras terhadap Tun Sabtu lalu. Antaranya tertanya-tanya, tak akan berani marah Tun sahaja? Tak marahkan Pak Lah kepada pemimpin-pemimpin Gerakan, MCA dan DAP yang mencabar hak Melayu dan kesultanan Melayu? Ada yang mengatakan kenyataan marah Pak Lah hanya sekadar untuk menutup kelemahan dan kepincangan pentadbiran beliau yang lemah selama 5 tahun ini.

Selepas lima tahun, selepas ditolak Umno, selepas ditolak rakyat di lima negari dan Kuala Lumpur, barulah Pak Lah nak cakap mengenai pembaharuan. Sebelum Mac 8, semuanya indah pada Pak Lah. Hari ini baru nak marah-marah.

Hari ini juga Tun Dr Mahathir menjawab kenyataan marah Pak Lah. Sebelum itu, kita lihat apa kata Pak Lah terhadap Tun.

Kenyataan Pak Lah Sabtu lepas:

"Siapakah Tun yang dah keluar parti UMNO itu nak cuba membuat arahan kepada orang UMNO apa yang patut dilakukan? Dia berlagak seolah-olah menjadi pengarah kepada pilihan parti, menentukan orang itu memegang jawatan itu... orang ini pula memegang jawatan ini, siapa yang perlu ada dalam parti, siapa yang perlu dikeluarkan. Apa hak dia buat begitu?

“Sebenarnya beliau mahu menimbulkan pergolakan, kemarahan dan kebencian. Apakah salah sangat orang-orang yang bekerja dengan saya. Apakah kalau mereka itu tidak bercakap atau tidak riuh-rendah maka itu mesti dianggap sebagai orang yang tidak baik...orang yang tidak pernah membuat baik untuk UMNO dan kerajaan. Siapa dia yang membuat penentuan seperti itu. Ini akan menimbulkan kebencian sesama ahli UMNO, mengajar ahli UMNO bergaduh sesama sendiri."
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1019&pub=utusan_malaysia&sec=muka%5Fhadapan&pg=mh_01.htm&arc=hive

JAWAPAN TUN DR MAHATHIR

BIDAS MEMBIDAS

1. Saya terkejut apabila Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi membuat kenyataan bahawa sebagai seorang yang bukan ahli UMNO saya tidak berhak memberi pandangan saya terhadap apa yang sedang berlaku dalam UMNO.

2. Saya teringat akan jawapan Tun Abdul Razak sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri apabila ditanya oleh pemberita tentang komen saya berkenaan UMNO dalam tahun 1970. Beliau berkata sebagai orang yang bukan ahli UMNO (saya telah disingkir oleh UMNO pada masa itu) saya bebas berkata apa sahaja.

3. Saya hairan kenapa semasa saya masih ahli UMNO setelah letak jawatan sebagai Presiden UMNO saya juga tidak dibenar berjumpa ahli UMNO dan pemimpinnya dari peringkat bahagian sehingga peringkat Majlis Tertinggi. Ahli UMNO juga dilarang daripada menjemput saya untuk berucap dalam majlis UMNO atau menghadiri apa-apa majlis di mana saya akan berucap. Saya juga tidak dibenar berucap di Universiti. Jemputan kepada saya ditarik balik atas arahan orang tertentu dalam Kerajaan dan parti.

4. Yang mutakhir apabila saya dijemput oleh Kelab UMNO Melbourne dan saya terima untuk membuat ucapan berkenaan tajuk yang tidak menyentuh politik dalam negara, tiba-tiba Kelab UMNO Melbourne menarik balik jemputan atas arahan Ibu Pejabat UMNO.

5. Ternampak jelas samada saya ahli UMNO atau tidak saya tidak dibenar atau dihalang daripada memberi apa-apa pandangan berkenaan UMNO atau berkenaan apa-apa perkara lain.

6. Seperti biasa "orang Pak Lah" menyokong bidasan terhadap saya oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri. Hanya Dato Seri Rais Yatim dengan berani bertentangan dengan Perdana Menteri dan berkata saya berhak memberi pandangan saya.

7. Buat kali pertama saya bersetuju dengan "orang Pak Lah" bahawa beliau berhak membidas saya, walaupun tindakan beliau tidak boleh ditafsir sebagai "elegant silence" Tun Musa. Tetapi samada saya bidas balik adalah hak saya juga. Jikalau tak bersetuju dengan pendapat saya, itu juga hak masing-masing. Blog saya terbuka. Jika tidak memaki hamun blog saya terbuka kepada Pak Lah dan konco-konconya.
http://test.chedet.com/che_det/2008/10/bidas-membidas.html#more

3 comments:

haniesyafique said...

amik ang wak dollah.....takat bidas membidas ni mahathir tak heran la....konon nak gempaq mahathir....podahh

Che Moq said...

Tun Razak = dia orang luar, bukan lagi ahli parti, hak dia untuk cakap macam2

Pak Lah = dia orang luar, bukan lagi ahli parti, siapa Tun Mahathir?

Anonymous said...

dah tak guna PL nak marah2... org pun dah tak nak dengar cakap PL.. too late dah..

buat apa pun, orang dah meluat kat PL .. orang tak sabar nak tunggu PL lepaskan jawatan..

cuma, yg jadi kebimbangan.. takut-takut PL berubah hati lah pulak ...