Friday, October 3, 2008

BERAPA JUTA $$$ KITA BAYAR PADA LANUN SOMALIA?

RM14 JUTA: Itulah jumlah yang dilaporkan dibayar oleh kerajaan kepada lanun-lanun di Somalia untuk membebaskan 84 anak-anak kapal dan MT Bunga Melati 2 dan MT Bunga Melati 5.

Menurut laporan AFP wang tebusan tersebut dibayar secara tunai (cash).

Laporan AFP: http://afp.google.com/article/ALeqM5iaC5Hg79H75_i0ZRum-t_t3l1_OQ

3 comments:

Anonymous said...

keselamatan anak-anak kapal tidak ternilai. bayangkan hidup-mati seseorang itu di dalam tangan lanun-lanun yang tiada perikemanusiaan. sedangkan tentera antarabangsa tidak boleh membanteras kegiatan mereka, maka apa yang telah dilakukan oleh pihak kita, saya kira adalah terbaik untuk menyelamatkan krew kita. Syabas kepada semua yang terlibat untuk membawa balik krew -krew kapal denagan selamatnya tanpa pertumpahan darah.

Anonymous said...

adalah lebih baik kita MISC gunakan duit untuk upah kapal TLDM mengiringi kapal MISC daripada membayar kepada lanun somalia pada masa akan datang. biar rugi sikit jangan rugi banyak

Anonymous said...

tak perlu upah tentera laut. Sepatutnya, pihak perkapalan patut ajar krew2 anak kapal dalam bidan ketenteraan juga... itu adalah yg terbaik.

Just imagine, kalau ader lebih kurang 1000 kapal di perairan malaysia, macam mana tentera hendak memantau kesemua kapal2 tersebut. Habis, siapa pulak yang nak pantau negara kalau berlaku serangan.