Saturday, October 18, 2008

MCA TIDAK BERHAK JAWATAN TIMBALAN PENGERUSI BN!

"Misalnya kami menyokong Umno menjawat jawatan Pengerusi BN dan mencadangkan jawatan Timbalan Pengerusi boleh di-tambah kepada dua supaya salah satu jawatan diisi pemimpin MCA." - Liow Tiong Lai, bekas Ketua Pemuda MCA.

Dahulu lain, sekarang lain. Dahulu MCA boleh menerima Timbalan Pengerusi BN dari Umno. Hari ini, lain pula nadanya.

Bagaimanapun reaksi pemimpin Umno berbagai.

Beberapa pemimpin Umno dan bekas ahli Umno hari ini memberi pandangan masing-masing.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Nasional/20081018005247/Article/index_html

Tun Dr Mahathir Mohamad (bekas ahli Umno): "Kalau kita layan satu kaum, mungkin kaum lain pula berasa tak puas hati. Jadi kalau kita dapat sokongan kaum Cina, tak dapat sokongan kaum Melayu, kita masih tak kuat juga. Sebagai parti gabungan kita perlu sokongan daripada semua pihak, jadi kalau kita ada cadangan termasuk cadangan ini, maka harus kita fikir secara mendalam apakah benar ia dapat menarik sokongan daripada orang Cina atau sebaliknya ia mengurangkan sokongan daripada orang Melayu.

"Jika kita hanya mengambil keputusan berdasarkan pendapat kaum Cina dan mengetepikan perasaan kaum Melayu, kita akan membuat keputusan yang salah. Jika kita hanya mengambil keputusan berdasarkan pendapat kaum Melayu dan mengetepikan perasaan kaum Cina, kita akan membuat keputusan yang salah."Kerana itu ada perkara yang tidak seharusnya dibincangkan secara terbuka. Apabila ia dibincangkan secara terbuka, pihak yang berkaitan akan dipengaruhi oleh emosi dan apabila mereka bertindak mengikut emosi, mereka akan membuat tindakan yang salah."
http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/news_lite.php?id=365547

Abdullah Ahmad Badawi (Presiden Umno): "Apa juga pandangan yang hendak dikemukakan berkaitan BN, tunggulah nanti kita akan bincangkan dalam konvensyen yang akan diadakan. Saya tahu parti komponen lain juga ada macam-macam idea dan pandangan."Jadi perkara ini perlu ditimbangkan dengan seelok-eloknya."
http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/news_lite.php?id=365465

*P/S: Semalam Liow memenangi jawatan Naib Presiden Malaysian Chinese Association (MCA), jawatan ketiga tertinggi dalam parti MCA. Sudah pasti beliau terpaksa mengotakan janji-janji beliau kepada ahli-ahli parti kerana Liow dipilih kerana janjinya.
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Nasional/20081018005247/Article/index_html
Sebelum Liow meneruskan hasratnya, eloklah beliau renungi kembali apakah sumbangan MCA kepada Barisan Nasional dalam PRU 13 Mac 8 yang lalu dan apakah kedudukan parti itu hari ini di dalam politik negara.

Blogger, Apanama, memperingati Liow mengenai kedudukan MCA dalam politik negara.

Apanama: "Maybe Liow also needs to be reminded of the fact that Barisan Nasional members of Parliament would be stepping into Parliament as members of the OPPOSITION if not for the 50-odd seats from Sabah and Sarawak.The presence of UMNO in Sabah might make the collective number of seats delivered by local parties like SAPP, PBRS, PBS and LDP small, much smaller than the dismal performance of MCA nationwide, but the BN shouldn’t ignore SARAWAK.BN Sabah, Umno included, delivered 24 of the 25 parliamentary seats contested in the memorable March 8, 2008 12th General Election but the Sarawak Barisan Nasional single-handedly delivered 30 of the 31 parliamentary seats which were up for grab."

"Barangkali Liow perlu diingatkan bahawa ahli-ahli Parlimen BN hari ini sudah pasti menjadi ahli pembangkang sekiranya Sabah dan Sarawak tidak menyumbangkan lebih 50 kerusi kepada BN. Kehadiran Umno di Sabah mungkin memberi gambaran bahawa sumbangan parti-parti seperti SAPP, PBRS, PBS dan LDP kecil, lebih kecil dari pencapaian mengecewakan MCA di seluruh negara tetapi, BN tidak seharusnya mengenepikan Sarawak.

"BN Sabah, termasuk Umno, menyumbangkan 24 dari 25 kerusi parlimen yang dipertandingkan pada Mac 8 tetapi BN Sarawak membuat sumbangan cukup besar - 30 dari 31 kerusi Parlimen yang dipertandingkan di Sarawak."
(Jelapang: MCA hanya memenangi 15 kerusi Parlimen dalam pilihanraya yang lepas).

Tambah Apanama: "If indeed the proposal for a second BN chairmanship is deliberated by the BN supreme council, then the trusted leaders should weigh the contributions of each and every party and region accordingly. Don’t forget their crucial performance on March 8.Between MCA and the Sarawak BN led by Taib Mahmud, I think the latter stands a better chance."

"Sekiranya cadangan BN hendak dibincangkan oleh Majlis Tertinggi BN, maka pemimpin BN yang diamanahkan perlu memperimbangkan sumbangan setiap parti komponen. Jangan lupa kepada sumbangan penting mereka pada Mac 8. Antara MCA dan BN Sarawak yang dipimpin Taib Mahmud, saya berpendapat BN Sarawak mempunyai lebih peluang (dipertimbangkan untuk diberi jawatan Timbalan Pengerusi BN kedua).

Apanama: http://apanama2020.blogspot.com/2008/10/east-another-west-or-just-rest.html

No comments: