Friday, October 24, 2008

PERIHAL LELAKI, ZINA, LIONG SIK & POLITIK MCA!

Tulisan wartawan Sinchew Daily Lee Mun Fah pasti menarik perhatian masyarakat Cina dan ahli-ahli MCA. Ia berkisar kisah bekas Presiden MCA Tun Ling Liong Sik dan ungkapan-ungkapan beliau tempoh hari.

Artikel Lee menarik perhatian Jelapang dan saya mengambil sedikit masa menterjemahkan artikel tersebut. TERJEMAHAN

Kini kita tahu bahawa bekas Presiden MCA Tun Ling Liong Sik merupakan satu-satunya lelaki Cina di Malaysia yang tidak pernah melakukan zina.

Beliau (Ling) baru-baru ini berkata: "Bapa Malaysia" Tunku Abdul Rahman pernah mencabar Ahli-Ahli Parlimen supaya mengangkat tangan sekiranya mereka tidak pernah berzina. Hanya seorang Ahli Parlimen yang berani mengangkat tangan iaitu Tan Chee Khoon.

Di akhir cerita beliau (Ling), beliau melontar satu kesimpulan: Adakan masyarakat Cina seperti itu?

Beliau (Ling) berkata ramai lelaki berprofil tinggi mempunyai masalah "tenaga berlebihan" oleh itu mereka mencari "jalan untuk melepaskan lebihan tenaga ini".

Bagaimanapun beliau berkata: "Saya tidak bercakap mengenai diri saya."

Cerita Ling amat menarik. Ia membuka mata kita kepada satu fakta bahawa beliau (Ling) merupakan satu-satunya lelaki yang paling bersih dan satu-satunya lelaki yang tidak pernah melakukan "perbuatan haram seseorang lelaki didunia pasti melakukannya".

Saya tidak berniat untuk mencabar Ling. Mengambil ikhtibar dari seorang tua yang amat dihormati, saya ingin mengaitkan dengan sebuah cerita kepada anda semua.

Pada suatu hari di negara China purba, terdapat seorang pegawai yang amat benci kepada rasuah bernama Yang Zhen. Beliau di tugaskan ke suatu tempat bernama Dong Lai. Di dalam perjalanan, beliau singgah di sebuah desa yang kini terletak di wilayah Shandong. Ketua kampung tersebut Wang Mi yang terhutang budi kepada Yang kerana mencadangkan nama beliau untuk jawatan kerajaan, melawat beliau di sebuah motel kecil.

Sebelum meninggalkan tempat tersebut, Wang menawarkan beberapa jongkong emas sebagai hadiah dan berkata: "Ini hanya satu penghargaan yang kecil dari saya. Lagipun malam sudahpun lewat, tiada siapa akan tahu perkara ini."

Yang enggan menerima rasuah tersebut. "Syurga tahu, bumi pun tahu, kamu tahu dan saya tahu. Bagaimana kamu tahu bahawa tiada orang akan tahu?"

Wang sangat malu dan mengambil balik hadiah tersebut dan beransur.

Kedua-dua cerita ini tidak ada kena mengena antara satu sama lain sementara sistem nilai yang digambarkan juga sangat berbeza.

Mesej yang hendak disampaikan Ling Liong Sik ialah: Selagi perlakuan zina anda dirahsiakan dari seseorang, tiada siapa akan tahu dan tidak akan ada masalah buat selama-lamanya.

Dan keengganan Yang Zhen menerima rasuah pula menekankan kepada satu perkara: Syurga tahu, bumi pun tahu, kamu tahu dan saya tahu. Maksudnya, pertimbangan moral!

Ling amat membenci mereka yang bertanggungjawab merakamkan aksi-aksi zina, dan mengambil contoh hubungan sulit bekas Presiden Amerika Syarikat John F Kennedy untuk memberi penekanan kepada satu perkara iaitu bahawa "semua lelaki adalah nakal".

Apakah yang Ling mahu buktikan? Adakah "hanya wanita meminati lelaki nakal? atau "semua lelaki sama sahaja?" atau mereka adalah hipokrit yang "masih belum diketengahkan kebolehan mereka?" dan seharusnya dihantar ke "kelas untuk mengasah bakat mereka?"

Oh, tidak! Saya perlu mengubah kata-kata tadi: "Saya tidak bercakap mengenai diri saya!" (Oleh LIM MUN FAH/Sinchew Daily).

Artikel asal Lim Mun Fah: http://www.mysinchew.com/node/17647

No comments: