Sunday, October 19, 2008

ANGIN PERUBAHAN MELANDA UMNO KEDAH!

13 tahun sebagai Ketua Bahagian adalah satu jangkamasa yang lama.

Abu Bakar Taib dipilih Ketua Bahagian Langkawi pada tahun 1995. Semalam berakhirlah era tersebut. Abu Bakar, yang pernah dilantik Exco Kerajaan Negeri Kedah dan Setiausaha Parlimen Kementerian Pertanian, ditewaskan oleh Nawawi Ahmad, Timbalan beliau. Abu Bakar mendapat 144 undi berbanding Nawawi 211 undi.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1019&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_04.htm

Angin perubahan akan terus melanda selepas kekalahan teruk Umno Kedah kepada Pas di bawah kepimpinan Mahdzir Khalid, bekas guru dan Setiausaha Politik Abdullah Ahmad Badawi. Malahan inilah pertama kali Pas mentadbir Kedah.

Memang tidak dinafikan pengaruh Pas di Kedah bukan calang-calang. Pas amat dihormati semasa Allahyarham Abu Bakar Umar dan Fadzil Noor menjawat jawatan Pesuruhjaya Pas Kedah.

Sanusi Junid, bekas Menteri Besar Kedah, pernah berkata "di mana ada padi di situ ada Pas dan di mana ada pondok, di situ ada Pas".

Kerusi Bukit Raya, yang kini telah ditukar nama kepada Tokai, hanya sekali dalam sejarah dipegang oleh Barisan Nasional, itupun untuk 2 1/2 tahun sahaja apabila Allahyarham Ismail Kassim kembali ke rahmatullah. Kini Bukit Raya (Tokai) kembali ke tangan Pas.

Kedah mempunyai nama-nama hebat, baik dalam Umno mahupun Pas. Tetapi hari ini, Umno akan menyaksikan perubahan mendadak.

Abu Bakar bukanlah orang pertama kecundang dek angin perubahan dalam Umno Kedah. Badruldin Amiruldin (Ketua Bahagian Yan), Hadzir Ismail (Padang Serai) dan Abdul Kadir Sheikh Fazdir (Kulim-Bandar Baru) mengambil keputusan mengundur diri.

Orang lama seperti Abu Bakar, Syed Razak Syed Zain (Kuala Kedah dan bekas Menteri Besar Kedah) dan Arzmi Hamid (Merbok) tewas dalam pertandingan. Syed Razak hanya mendapat 4 pencalonan dan gagal mempertahankan jawatan beliau.

Nasib Abdul Rahman Ariffin (Jerlun), Ahmad Bashah Hanipah (Alor Star) dan Mohd Rozai Sapian (Pendang) akan kita ketahui beberapa minggu lagi.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/10/18/nation/2312789&sec=nation
http://www.nst.com.my/Current_News/Election08/Result/sresult?state=Kedah

No comments: