Thursday, October 23, 2008

AKHBAR PROPAGANDA HILANG TARIKAN PEMBACA!

Harian Metro, Star, Sin Chew Daily dan Nanban merupakan akhbar mempunyai pembaca terbanyak di negara ini.


Harian Metro menarik perhatian 2.15 juta pembaca berbanding Berita Harian di tempat kedua dengan 1.14 juta pembaca dan Utusan Malaysia 1 juta pembaca.


Kajian terkini Nielsen, agensi pengauditan media, juga menunjukkan akhbar Inggeris pro-MCA, The Star, mempunyai jumlah pembaca tertinggi sebanyak 1.14 juta pembaca berbanding akhbar pro-kerajaan dan Umno, New Straits Times, yang hanya dibaca oleh 285,780 pembaca, hampir sama dengan pembaca akhbar The Sun.


Trend ini pasti membimbangkan Barisan Nasional terutamanya Umno yang bergantung kepada media cetak sebagai alat propaganda untuk menyampaikan mesej kerajaan.


Harian Metro lebih kepada sebuah akhbar "red top" atau akhbar yang menyiarkan berita berunsur seks, jenayah dan keretakan rumahtangga berbanding akhbar serius berbaur politik seperti Berita Harian dan Utusan Malaysia.


Begitu juga akhbar New Straits Times, akhbar pro-Umno dan Pak Lah yang dikuasai orang Pak Lah, Kalimullah Maseerul Hassan, yang semakin merosot jumlah pembacanya.


Sin Chew Daily, yang dilihat oleh ahli politik Melayu sebagai akhbar ekstrim kaum Cina, merupakan akhbar paling popular di kalangan kaum Cina dengan jumlah pembaca sebanyak 1.14 juta pembaca berbanding China Press sebanyak 714,450 pembaca.


TV3 merupakan stesen TV paling popular yang ditonton 73% penonton di ikuti TV 2 (52%) dan TV1 (42%).


Stesen radio popular ialah Era dengan 27.5 pendengar diikuti HotFM (26.3%) dan Sinar (20.4%).
Kajian Nielsen: http://www.asiamediajournal.com/pressrelease.php?id=610
Kajian keatas radio: http://my.nielsen.com/news/20081021.shtml

No comments: