Saturday, July 5, 2008

KENAPA ANWAR MENYERANG NAJIB?

SATU PERSOALAN MENANTI JAWAPAN: Kenyataan-kenyataan dan tuduhan-tuduhan Anwar Ibrahim terhadap Najib Razak selama ini dipenuhi unsur kebencian. Mengapa?
Mengapa Anwar begitu benci pada Najib?

Mungkinkah jawapan Ezam Mohd Noor, bekas Setiausaha Politik Anwar, kepada Utusan Malaysia hari ini dapat merungkai persoalan ini? Berikut ialah antara petikan dari kenyataan Ezam itu.

“Anwar menggunakan taktik tersebut dengan matlamat mencemarkan imej dan maruah Najib bagi mengelakkan Najib menjadi Perdana Menteri suatu hari nanti.”

"Semasa masih berkuasa dalam kerajaan dan UMNO, Anwar pernah mengakui bahawa Najib merupakan seorang pemimpin yang pintar, cerdik dan berwibawa."

“Anwar pernah menceritakan beberapa kali kepada saya mengenai kepintaran dan kecerdikan Najib sebagai seorang ahli politik. "

“Bagi saya, inilah puncanya Anwar bersungguh-sungguh mahu menjatuhkan Najib lebih-lebih lagi dalam keadaan Anwar semakin terdesak sekarang.”

“Semasa Anwar menjadi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO pada awal 1980-an, beliau mengakui tahap kebijaksanaan Najib yang ketika itu merupakan salah seorang Exco Pemuda yang jauh lebih bijak jika dibandingkan dengan exco-exco yang lain.”

“Anwar sememangnya mengakui kehebatan yang ada pada Najib. Kedudukan Najib pada masa ini cukup selesa iaitu hanya menunggu proses peralihan kuasa berlaku dan haluan perjalanan politik Najib berbeza dengan Anwar.”

Laporan sepenuhnya: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0705&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm

No comments: