Saturday, March 14, 2009

SKETSA PARLIMEN 6 (FEB 24/09): TENTERA, LAGU P.RAMLEE,TAIB MAHMUD & CORRUPT

Isu-isu kematian 6 orang di tembak polis di Kampung
Kemunting Karangan Kulim.

Ada penjenayah, polis pergi hendak tangkap mereka, mereka tembak kepada polis, untuk mempertahankan diri, polis tembak balik, semua mati, selalu macam ini. Apa yang pelik ialah biasanya tiada seorang polis pun yang kena peluru, tidak cedera. Biasanya kereta polis pun tidak ada tanda peluru. - Jeyakumar Devaraj (Sungai Siput)

Bukan, bukan hendak polis mati. Akan tetapi apa yang saya tanya it’s a status of imagination. Tiap kali ada macam ini, shoot out, tiap kali hanya penjahat semua mati sekali tetapi tidak ada satu tanda pun kereta polis pun tidak kena peluru. Jadi, ertinya jika apa yang polis kata ini betul, mereka ditembak dahulu ertinya penjenayah di Malaysia ini are very bad shot. Tidak boleh tembak dengan betul. Jadi, you boleh ambil masa, jangan tembak kepada kepala, jangan tembak pada dada, tembak kaki dia lah. Kenapa tembak sampai mati? . - Jeyakumar Devaraj (Sungai Siput)

Hendak buat macam mana, polis ada latihan. Perompak, penyamun, gengster ini tembak kalau kena ada banyak polis yang kena. Jadi, kita hendak suruh polis mati, itu kita tidak ada apa-apa. Perompak, penjenayah ini kadang-kadang dia sudah bunuh orang, sudah rompak orang, rogol orang. Apa kita hendak menyebelahi penjenayah? - Mohamad Aziz (Sri Gading)

(Peristiwa Sauk) … pegawai-pegawai tentera lebih prihatin tentang nyawa manusia. Polis kalau dia tangkap, dia bunuh tetapi kerana pegawai tentera terlibat (di Sauk) mereka mainkan lagu P. Ramlee. - Gobalakrishnan (Padang Serai)

Mengenai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM)

Saya amat tertarik dengan apa yang dinyatakan oleh Perdana Menteri pagi ini bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ditubuhkan kerana BPR sebelum ini sudah tidak berkesan. Dilihat sebagai mengamalkan penguatkuasaan secara berpilih dihantui, dikaburi oleh prasangka dan juga tidak profesional. Itulah sebab SPRM ditubuhkan. Kalau begitu mengapakah orang yang sama yang dulunya menjawat jawatan penting di BPR, sekarang pula menjawat jawatan penting di SPRM? - Lim Guan Eng (Bagan)

Mengenai etika Ahli Parlimen

… kita lupa bahawa rakyat telah memberi tempat kepada kita di Parlimen untuk mempertahankan hak rakyat di negara ini. Kita juga lupa bahawa rakyat meletakkan kita di sini bukan untuk menjadi pelakon filem cowboy dalam adegan tembak menembak antara satu sama lain dan kadang-kadang saya lihat Dewan yang mulia ini sudah macam pekan Cowboy. - Halimah Sadique (Tenggara)


Ahli Parlimen Kuala Krau (Ismail Said), saya harap saudara juga insaf tarbiah. Saya percaya saudara perlu ditarbiah kerana apabila saya mengatakan ini saya tidak melihat apa-apa pun unsur insaf di dalam kamu itu. Cara kamu kata itu saya sedih, saya sanggup memberikan nombor telefon Yang Amat Berhormat Menteri Besar Kelantan Tok Guru Nik Aziz. Saya boleh berikan. Saya kenal Yang Amat Berhormat Tok Guru Nik Aziz sebagai seorang manusia yang boleh mendidik, mentarbiah, manusia yang jahat pun menjadi manusia yang baik. Saya berkenalan dengan Yang Amat Berhormat Tok Guru Nik Aziz 10 tahun. Kalau perlu Kuala Krau hubungi saya ataupun saya boleh mengambil cuti membawa, memandu kamu ke Kota Bharu. - Gobalakrishnan (Padang Serai)

Mengenai politik Sarawak

Kerajaan Negeri Sarawak pimpinan Taib Mahmud dikatakan satu kerajaan yang paling corrupt dan saya katakan itu adalah kerajaan yang paling corrupt dan di antara mereka yang mendalangi ini adalah Ahli Parlimen Kapit. – Gobalakrishnan (Padang Serai)

http://www.parlimen.gov.my/hindex/pdf/DR-24022009.pdf

No comments: