Tuesday, March 10, 2009

ALI RUSTAM BAKAL TIMBALAN PRESIDEN UMNO?

Kajian yang dibuat oleh Zentrum Future Studies Universiti Malaya pasti meletakkan calon-calon popular pemilihan Umno Mac 24 nanti dalam kegusaran.

Tiada orang politik yang sanggup membaca berita negatif mengenai dirinya, apatah lagi hari pemilihan semakin hampir.

Muhyiddin Yassin, Hishammuddin Hussein dan Mukhriz Mahathir pasti gelisah dek kajian yang dilakukan Universiti Malaya ini. Menurut Agenda Daily, Muhyiddin "tidak terganggu" dengan hasil kajian ini dan perwakilan tahu menilai pemimpin yang mereka pilih.

November lepas Muhyiddin calon favourite untuk jawatan Timbalan Presiden apabila memperolehi 91 pencalonan, Hishamuddin pula ditangga teratas calon Naib Presiden dengan 151 pencalonan dan Mukhriz di tempat pertama untuk jawatan Ketua Pemuda dengan 74 pencalonan.

Tetapi lain pula hari ini ketika pemilihan Umno tinggal 14 hari saja lagi. Bagaimanapun 14 hari adalah satu masa yang lama dalam politik. Pelbagai insiden boleh berlaku. Malahan semasa pemilihan, 24 jam sebelum pengundian dibuat di anggap tempoh yang cukup kritikal buat calon-calon yang bertanding. Begitulah sengitnya pertandingan dalam Umno.

Menurut kajian oleh Universiti Malaya yang disiarkan oleh New Straits Times hari ini, Ali Rustam jauh meninggalkan Muhyiddin. Kedudukannya seperti berikut:

TIMBALAN PRESIDEN
54% - Ali Rustam
35% - Muhyiddin Yassin
11% - Mat Taib

NAIB PRESIDEN
23% - Zahid Hamidi
18% - Rais Yatim
14% - Khalid Nordin
-
-
-
-
6% - Hishamuddin Hussein (tempat terakhir)

KETUA PEMUDA
46% - Khairy Jamaluddin
39% - Mukhriz Mahathir
- - Khir Toyo (tempat terakhir)

Rujukan: http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Tuesday/National/2500421/Article/index_html

1 comment:

Anti-Zahid said...

Saya harap perwakilan kaji balik pilihan mereka untuk Zahid.

Saya cadangkan tuan lawati blog saya dan fikirkan kembali penilaian tuan mengenai Dato Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Latabelakang ugamanya hanya setakat sekolah Menangah Izzudin. Ijazahnya dalam sastera, master dan PHd dalam politiks atau mass comm.

Kerjayanya banyak dalam dunia business - OCBC, PNB, dan Scania dan pernah melakukan pecah amanah (CBT).

Masaalah akhlak dan budi pekerti mulia itu saya tolak sebulat-bulatnya. Buktinya penuh di dalam blog saya yang saya dedahkan secara bersiri.