Wednesday, January 28, 2009

UMNO PERAK DILANDA KRISIS

Kalau diambil kira komen-komen yang dibuat Adun Lintang Ahamad Pakeh Adam dan Adun Pengkalan Baharu Hamdi Abu Bakar, maka keputusan Tajol Rosli Ghazali meletakkan jawatan Ketua Perhubungan Umno Perak seharusnya di buat lebih awal lagi.

Semalam New Straits Times menyiarkan satu laporan yang jelas mengambarkan kegelisahan dan kekecewaan pemimpin-pemimpin Umno Perak atau dengan kata lain keadaan menyedihkan Umno Perak selepas negeri tersebut jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.

Gambaran yang diberikan ialah Umno Perak tidak terurus, kepentingan peribadi mengatasi kepentingan parti, wang penentu kuasa dan tikam-menikam sesama sendiri sudah menjadi lumrah dalam parti dan akibatnya hanya diambil serius oleh pimpinan Umno apabila Adun Bota Nasarudin Hashim bertindak meninggalkan Umno dan menyertai Parti Keadilan Rakyat.

Barangkali menyedari kesilapan masing-masing, pimpinan Umno masih mengharapkan agar Nasarudin mengubah pendirian dan kembali ke pangkuan Umno. Malangnya, Nasarudin tetap pendirian beliau dan tidak akan rujuk semula dengan Umno. (http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0128&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_10.htm)

New Straits Times semalam menyiarkan komen-komen menarik yang dibuat Hamdi dan Ahamad. Antaranya:

"How can Tajol Rosli tell me not to contest the division chief's post? I am the only Barisan Nasional rep in the Sungai Siput constituency. Even Nasarudin was instructed not to contest the Parit division chief's post." (Adakah patut Tajol Rosli mengarahkan saya supaya tidak bertanding jawatan Ketua Bahagian (Sungai Siput)? Sayalah satu-satunya wakil rakyat di kawasan Sungai Siput. Malahan Nasaruddin (Bota) juga diarahkah untuk tidak bertanding jawatan Ketua Bahagian Parit)

"Yes, I admit I met state PR leaders recently to discuss my deep frustration with Umno leaders' behaviour since the last general election. (Ya, saya mengakui bertemu dengan pemimpin Pakatan Rakyat baru-baru ini untuk membincangkan kekecewaan saya dengan perangai pemimpin-pemimpin Umno selepas pilihanraya umum.)

"While I have not expressed my desire yet to join the PR, I may do so if things do not change for the better in Umno. (Walaupun saya masih belum menyatakan hasrat untuk menyertai Pakatan Rakyat, saya akan menyertai mereka sekiranya keadaan dalam Umno tidak berubah)

"People with money but who are not wakil rakyat have been elected as division chiefs because they were sanctioned to contest against incumbents who are elected reps. (Mereka yang mempunyai wang tetapi bukan wakil rakyat dipilih sebagai ketua bahagian sebab mereka direstui untuk bertanding menentang ketua bahagian yang juga wakil rakyat)

"I am disappointed with the BN's policies when it was ruling the state and "impressed with the PR state government". (Saya kecewa dengan dasar-dasar yang dibawa BN semasa memerintah Perak dan saya kagum dengan pentadbiran negeri oleh kerajaan Pakatan Rakyat) - AHAMAD.

"Ahamad, one or two other Umno state reps and I had discussed our frustrations with what is going on in Umno. (Ahamad serta satu dua wakil rakyat Umno dan saya berbincang mengenai kekecewaan kami dengan apa yang berlaku dalam Umno)

"Money had been used to win divisional positions in the state. If my wish to see a changed Umno did not materialise, any decision in that regard would only be made "collectively" with other Umno members who felt the same way. (Wang digunakan untuk merebut jawatan dalam bahagian di Perak. Sekiranya hasrat saya untuk melihat perubahan dalam Umno tidak kecapaian, sebarang keputusan untuk ini akan dibuat secara kolektif dengan ahli-ahli Umno yang lain yang mempunyai sentimen yang sama)

"If we jump ship to PR, we jump together. I will not do it alone, never. (Sekiranya kami melompat ke Pakatan Rakyat, kami akan melompat bersama-sama. Saya tidak akan melakunya berseorangan. Tidak sekali-kali)

"I hope incoming party president Datuk Seri Najib Razak will focus on improving ties between Umno members and stop factions within the party. (Saya harap presiden parti yang baru, Najib Razak, akan menumpukan kepada memperbaiki hubungan di antara ahli-ahli Umno dan menghapuskan sikap berpuak-puak dalam parti) - HAMDI

Rujukan: http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Wednesday/Frontpage/2464276/Article/index_html
Kritikan-kritikan Ahamad dan Hamdi kepada Umno cukup keras dan pedas terutamanya komen Ahamad bahawa "saya kecewa dengan dasar-dasar yang dibawa BN ketika memerintah negeri Perak dan saya kagum dengan pentadbiran negeri oleh Kerajaan Pakatan Rakyat".

Komen seumpama ini sudah pasti memalukan Umno dan BN dan sudah pasti mengundang padah sekiranya Umno masih kuat dan memerintah Perak seperti mana yang berlaku kepada anggota UMNO Bahagian Taiping, Muzamir Ismail, yang merupakan seorang penulis blog, yang semalam digantung selama setahun setelah didapati bersalah atas tuduhan menyebarkan gambar tidak sopan dalam blog, fitnah dan menjadi ejen kepada pihak lain walaupun beliau telah memohon maaf secara terbuka menerusi blog beliau. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0128&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_12.htm

Ini kerana sebarang tindakan terhadap Hamdi dan Ahamad sudah pasti melenyapkan sisa-sisa peluang yang ada untuk Umno terus hidup di Perak.

No comments: