Wednesday, January 21, 2009

POST MORTEM KT IV: BUDAYA MEMBODEK PEMIMPIN

Hampir dua minggu pemimpin-pemimpin Umno berkempen. Tetapi berkempen untuk siapa?

Kebanyakannya berkempen untuk diri sendiri dan bukannya untuk Umno atau Barisan Nasional. Tak perlulah kita berlapik dalam berkata-kata. Biarlah kita berterus-terang bahawa sepanjang tempoh berkempen di Kuala Terengganu kebanyakan pemimpin Umno menghabiskan masa di bawah ketiak Najib Razak setiap masa.

Ada tiga empat pemimpin tertinggi parti menghabiskan masa ke sana ke sini menuruti Najib mungkin semata-mata untuk memastikan mereka menjadi pujaan Najib apabila beliau menjadi Perdana Menteri Mac nanti.

Tak cukup dengan mengekori Najib, ada yang sanggup memujuk agar dibenarkan bersama menaiki pesawat peribadi Najib untuk berulang-alik ke Kuala Terengganu dari Kuala Lumpur semata-mata mahu berada di sisi Najib setiap masa.

Kenapa perkara ini tidak berlaku di zaman Tun Dr Mahathir Mohamad? Semasa Tun menjadi Perdana Menteri, bapak-bapak Menteri bertukar menjadi tikus, apa lagi nak minta mengekori Tun sampai menumpang kapalterbang.

Kepada pemimpin Umno, siapa sebenarnya yang berkerah keringat berkempen dan siapa yang kesana-kesini memerap di bawah ketiak Najib semata-mata untuk melobi supaya kekal jawatan bila Najib menjadi PM kelak?

Oleh itu, tidak menghairankan Umno kalah di Kuala Terengganu.

KEGAGALAN SAYAP BN (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0120&pub=utusan_malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm&arc=hive

No comments: