Thursday, January 22, 2009

POLITIK WANG: DATUK N DIDAKWA RASUAH?

Hari ini, di Petaling Jaya, tiga orang termasuk Naib Ketua Umno Beruas, Perak, dan seorang kontraktor didakwa berhubung politik wang ketika pemilihan Umno Bahagian tahun lalu.

Di Kuala Lumpur, Penolong kanan sekolah rendah di Raub, Junaidi Abdul Hamid, 46, didakwa memberi suapan kepada dua ahli Umno, Noranizah Abd Hamid dan Adnan Samad, masing-masing RM200 sebagai dorongan untuk mengundi Datuk Mustafar Kamal Abdul Hamid sebagai Ketua Umno bahagian Raub dan Datuk Abdullah Bakar sebagai Timbalan Ketua Umno bahagian Raub. http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2009/1/22/mstar_berita/20090122110322&sec=mstar_berita

Semalam, akhbar melaporkan seorang bekas Setiausaha Politik Menteri dan calon ahli Majlis Tertinggi kerana dipercayai memberi rasuah bagi memastikan pemilihannya dalam pemilihan Umno Mac ini. Mereka yang menerima ganjaran dipercayai antara RM300 sehingga RM500 juga turut ditahan. http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2009/1/22/mstar_berita/20090121232932&sec=mstar_berita

Ada yang membuat spekulasi bahawa calon tersebut dikenali sebagai "Dato' N".

Kita tunggu samada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang dahulunya dikenali Badan Pencegah Rasuah benar-benar bebas. Kita tunggu samada Dato N akan dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan merasuah.

Kita juga ingi tahu dari SPRM samada orang yang memberi wang kepada Junaidi untuk memancing undi bagi pihak orang tertentu juga akan didakwa.

Ada juga desas desus mengatakan orang yang bertanding jawatan tinggi-tinggi dalam Umno menawarkan "tawaran lebih hebat" untuk mendapat pencalonan. Kita tenggoklah samada SPRM berani atau tidak cekup nama-nama hebat ini.

3 comments:

Anonymous said...

Kita semua kena ucap tahniah pada BPR atas kejayaan tangkap Dato N.

Kita harap banyak lagi kena di tangkap.

Dato J&J, Tan Sri N, Tan Sri MT, Dato Z, Dato K, Dato A.

Bila nak tangkap dia orang ni.

Anonymous said...

Org kata norza, betul ke?

Anonymous said...

Norza ke??