Friday, January 30, 2009

SYED ALHABSHEE TEGUR PEMIMPIN UMNO


Syed Ali Alhabshee, Ketua Bahagian Umno Cheras, adalah antara pemimpin di peringkat bahagian yang konsisten dan berani dalam memberi teguran terhadap pucuk pimpinan Umno.

Rabu lalu, melalui penulisan beliau di Sinar Harian, Syed Ali sekali lagi membuat memberi pandangan atau teguran kepada pemimpin-pemimpin atasan Umno.

Dalam tulisan beliau "Kembalikan semula Umno kepada orang Melayu", Syed Ali berkata:

Petikan:

1) Dan Najib juga perlu melakukan perubahan secara drastik selepas Mac ini bagi membersihkan semula kabinet dan jentera parti yang sebelum ini dipandang serong oleh sebahagian besar pengundi Melayu.

2) Persespi masyarakat terhadap kepimpinan Umno perlu diubah. Oleh sebab itu saya berpendsapat pemimpin parti tidak terlalu ‘over’ dalam penampilannya sehingga menimbulkan rasa meluat dan menyampah kepada pengundi.

3) Pemimpin Umno perlu berpegang kepada petua kedai makan. Peniaga sediakan masakan bukan kerana ikut selera perutnya, tetapi peniaga ikut citarasa pelanggannya supaya kedai makan itu laris dan dikunjungi orang. Tetapi sekarang ini, Umno ‘masak’ ikut perut kita, kita tidak dahulukan kehendak pelanggan.
4) Umno harus dikembalikan kepada orang Melayu kerana parti itu ditubuhkan oleh orang Melayu untuk melindungi kepentingan orang Melayu, bukannya ditubuhkan untuk dikongsi kepentingannya oleh pelbagai kaum di negara ini. http://umnobahagiancheras.blogspot.com/2009/01/kembalikan-semula-umno-kepada-orang.html
Pokok pangkalnya sudah acap kali teguran seumpama ini dibuat dan Umno masih seperti dulu. Adakah Umno akan berubah? Sebenarnya, sehingga saat ini, tiada tanda-tanda ke arah itu.

No comments: