Friday, June 20, 2008

YONG TECK LEE: SOGOKAN POLITIK!

SEMALAM: "Saya kata pada dia, you akan dijadikan sebagai Special Envoy yang ada hubung kait dengan BIMP-EAGA, dengan itu dia akan ada peranan yang boleh dilaksanakan seperti hal berkaitan dengan promosi perdagangan dan pelancongan serta hal berkaitan masalah sempadan dan pendatang asing tanpa izin.
Dia kata ok! That’s good (eloklah tu), saya pun mulalah ambil tindakan dan maklumkan kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan dia senang hati tetapi tiba-tiba dia (Teck Lee) buat perangai,”
"Nampaknya dia sudah mula buat cerita lain, jadi buat apa saya hendak bagi (jawatan Senator dan Wakil Khas) kepada dia." - ABDULLAH AHMAD BADAWI
HARI INI: Sebenarnya tawaran jawatan Senator and wakil khas BIMPEAGA disampaikan kepada saya melalui Ketua Menteri Sabah. Dia (Ketua Menteri) kata kalau saya setuju, Perdana Menteri akan umum. Saya kata kalau umum saya tolak juga... jadi tidak manis, bagus jangan. Tawaran itu saya anggap "sogokan politik" supaya tidak terus menyuarakan isu-isu mengenai Sabah. Apabila saya dapat surat ini secara normal, saya cakap dengan Ketua Menteri, kalau pada masa kini kamu menawarkan jawatan, saya kata "adakah ini ditawarkan untuk tutup mulut?" - YONG TECK LEE
Dua petikan ini pasti menarik perhatian kita. Persoalannya adakah tawar-nenawar ini perkara biasa dalam politik/kerajaan?

No comments: