Monday, August 25, 2008

PERMATANG PAUH PENENTU MASA DEPAN PAK LAH!

ITULAH spekulasi portal berita pro-Pak Lah, The Malaysian Insider, hari ini. Portal tersebut dalam satu analisa menulis:

“A big victory for Datuk Seri Anwar Ibrahim in Permatang Pauh tomorrow could spoil Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi"s two-year succession plan, and force an earlier handover of power.

Even his loyalists in Umno concede that the mutterings about the sense of drift in the country and the lack of strong leadership in Barisan Nasional have grown louder in the last few weeks, and they expect party officials to call for a quicker transfer of power to Datuk Seri Najib Abdul Razak if Anwar wins the by-election by a larger majority than the 13,000 margin his wife managed on March 8.”

TERJEMAHAN
“Kemenangan besar Datuk Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh esok akan menjejaskan pelan peralihan kuasa Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan memaksa beliau menyerahkan tampuk kepimpinan kepada penggantinya secepat mungkin.

Malahan pengikut-pengikut setia beliau di dalam Umno menerima hakikat bahawa kegelisahan semakin ketara akhir-akhir ini kesan dari ketidakpuasan hati dengan arah tuju negara dan kepimpinan yang lemah di dalam Barisan Nasional dan mereka menjangkakan kepimpinan parti akan mendesak Abdullah menyerahkan kuasa kepada Datuk Seri Najib Abdul Razak sekiranya majoriti Anwar melebihi 13,000 undi yang diperolehi isteri beliau pada Mac 8 yang lalu.”
http://m.themalaysianinsider.com/articles.php?id=8140-bn-loss-could-hasten-pak-lahs-exit

Mengenali Abdullah, mustahil beliau akan menyerahkan kuasa semudah itu semata-mata kerana Umno tewas di Permatang Pauh dengan majoriti 13,000 lebih.

Selepas mengumumkan peralihan kuasa, Abdullah membuat kenyataan bahawa beliau mahu melangsaikan lima perkara yang dirancang beliau.

Dua hari lalu Abdullah membuat kenyataan lagi bahawa beliau tidak memperdulikan kritikan bahawa beliau “flip flop” dalam keputusan beliau dan akan terus bekerja.

Adakah spekulasi The Malaysian Insider menjadi kenyataan? MUSTAHIL.

No comments: