Tuesday, June 2, 2009

MANOHARA, BAMBANG & INDONESIA

Kes Manohara Odelia Pinot jelas kes peribadi antara model tersebut dengan suami beliau Tengku Temenggung Kelantan, Muhammad Fakhry.

Manohara adalah seorang bekas model dan mendapat pendidikan di Amerika Syarikat. Budaya dan norma hidup yang dilalui Manohara sebelum bergelar isteri tentulah berlainan dengan budaya kehidupan di sebuah negeri seperti Kelantan apatah lagi menjadi ahli kerabat keluarga di raja.

Oleh itu tidak menghairankan kalau Manohara berpandangan kehidupannya dikongkong. Tetapi menuduh suami melakukan keganasan seksual agak keterlaluan. Perkara seumpama ini seharusnya diselesaikan oleh Manohara dengan suami beliau.

Tetapi kenyataan yang dibuat oleh Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono hari ini agak lain bunyinya dan menarik perhatian.

"Manohara is still a citizen of Indonesia. As a head of state, [her wellbeing] is my interest. Our goal is to aid and protect citizens who are being mistreated. The rest we leave to the individuals. We cannot simply see this from the point of view of entertainment.” http://thejakartaglobe.com/news/sby-says-he-raised-concerns-about-manohara/278891

Adakah kenyataan ini bermakna isu Manohara kini menjadi isu antara dua kerajaan, Malaysia-Indonesia?

1 comment:

Anonymous said...

tu lah pi gatai nikah pompuan tak tau asal usul keturunan! Banyak lagi mek mek kelate yg come dari sundal bolong tu.......tak pasai2 istana kelantan dimalukan sebegini apatah lagi semasa sultan gering. lain kali anak2 raja semua pilihlah bini yang beriman dan bertakwa bukan hanya cantik sahaja. pompuan indon ni dalam sepuluh satu ja boleh pakai. bab belit, tipu dan tak amanah semua ada kat depa.