Friday, November 21, 2008

DARI SHAHRIZAT KEPADA RAFIDAH: DATO’ SERI, I LOVE YOU!


“My word is my honour. Dato’ Seri, I love you!”
(Janji saya adalah maruah saya. Dato’ Seri, I sayang pada you.)

Itulah kata-kata manis Shahrizat Jalil kepada ketuanya Rafidah Aziz semasa Exco Wanita bermesyuarat membincangkan peralihan kuasa dengan Rafidah menyerahkan Pergerakan Wanita kepada Shahrizat pada Jun tahun depan.

Kata-kata manis ini dilihat oleh penyokong Rafidah sebagai janji yang datang dari keikhlasan isi hati Shahrizat. Maka dengan itu, Exco Wanita dan Rafidah mengambil keputusan akan menyerahkan pucuk pimpinan Wanita kepada Shahrizat Jun 2009.

Semalam, Rafidah tersentak apabila janji itu sebenarnya hanya gula-gula untuk memastikan beliau leka dengan kata-kata manis Shahrizat.

Malam semalam, Rafidah mencurahkan isi hatinya disatu majlis kesyukuran yang diadakan oleh seorang Ketua Wanita Negeri.

Rafidah mengulangi kata-kata Shahrizat itu. “My word is my honour. Dato’ Seri, I love you!”

Menurut Rafidah, Shahrizat mula main wayang apabila bosnya, Abdullah Ahmad Badawi, membuat keputusan menyerahkan jawatan lebih awal.

Shahrizat memberi alasan kononnya penyokong beliau “violent” (kasar) dan mereka tidak percaya Rafidah akan serahkan jawatan kepada Shahrizat.

Shahrizat juga bimbang apabila Najib Razak mengambil alih jawatan Perdana Menteri, beliau tidak akan dilantik Menteri kerana Shahrizat adalah calon yang kalah dalam pilihanraya Mac lepas. Sebaliknya, Rafidah akan dilantik semula kerana beliau menang di Kuala Kangsar.

“My word is my honour. Dato’ Seri, I love you!”

Akhirnya, Rafidah sedar janji manis itu adalah satu penipuan. Malangnya Rafidah, mungkin kerana terlalu leka, lupa akan sejarah Umno.

Sejarah 1993 yang diukir oleh ketua PKR, Anwar Ibrahim. Apa kata Anwar sebelum beliau mengumumkan bertanding menentang Allahyarham Tun Ghafar Baba?

Antara lain: “Ghafar adalah umpama bapa saya. Anak mana yang akan derhaka kepada bapanya sendiri.

Pada 23 Ogos 1993, Anwar mengumumkan bertanding menentang Allahyarham Tun Ghafar.
Lima hari selepas membuat pengumuman tersebut, Anwar membuat satu kenyataan di Georgetown, Pulau Pinang.
"Saya menghormati kepemimpinan dan jasa yang dicurahkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Ghafar Baba. Soal tidak menghormati orang tua atau tidakbukan persoalan utama kerana satu hari nanti kita juga akan tua."
Sepanjang tiga bulan berkempen, penyokong-penyokong Anwar ke sana ke sini menjatuhkan maruah Allahyarham Tun Ghafar dengan berbagai fitnah yang tidak sesuai kita ungkitkan semula. Tidak perlulah kita mengingati Anwar akan tutur bahasa yang digunakan oleh juru kempen Anwar untuk memalukan Allahyarham Tun Ghafar.
Tetapi tidak mungkin Anwar lupa apa yang dituturkannya dalam satu perjumpaan tertutup dengan penyokong beliau. “Kalau bapa kita tak cerdik, tak kan dia nak halang kita dari jadi pandai.
Kalau kita bapa, tak kan kita kata pada anak kita, hang jangan pandai dari aku.” Akhirnya, Allahyarham Tun Ghafar dimalukan.
Allahyarham Tun Ghafar hanya mendapat 7 pencalonan manakala Anwar mendapat 145 pencalonan.
Dengan rasa hiba, Allahyarham Tun Ghafar meletakkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 15 Oktober 1993. Pada 30 Oktober 1993, Allahyarham Tun Ghafar meletakkan jawatan sebagai Timbalan Presiden Umno.

Pada 3 Disember 1993, Anwar buat pertama kalinya duduk dimeja Timbalan Perdana Menteri,
selepas Allahyarham Tun Ghafar mengemaskan meja beliau.

Kepada Anwar, sejarah tetap sejarah. Kita tidak akan mudah lupa peristiwa ini. (Sebagai rekod Anwar menulis surat kepada Allahyarham Tun Ghafar selepas pemilihan 1993 memohon maaf sekiranya beliau terkasar semasa berkempen).

My word is my honour. Dato’ Seri, I love you!”

Apakah Rafidah di kedudukan yang sama dengan Allahyarham Tun Ghafar? Mungkin tidak. Rafidah tidak hilang penguasaan sepenuhnya keatas Pergerakan Wanita. Berbanding Allahyarham Tun Ghafar, Rafidah masih lagi menguasai beberapa Pergerakan Wanita Umno Negeri.

Cuma persoalannya, apakah Shahrizat akan dilihat sebagai “Anwar Ibrahim” di dalam pergerakan Wanita Umno?

Kita tunggu apa kata Rafidah hari ini.



5 comments:

Anonymous said...

Yes, you are right! Sharizat is exactly like Anwar Ibrahim...cakap tak serupa bikin and musang berbulu ayam!..both are very impatient and too ambitious..Anyway, let us see who is the real Iron Lady! If Sharizat wins, I want to see the changes that she promised to deliver or else we sent her back to Pakistan...If Rafidah wins, another glory years ahead for Wanita UMNO! Hidup UMNO..

Anonymous said...

Tahniah Shahrizat.

Kalau kalah jangan merajuk pula macam Rafiah Salim

Che Moq™ said...

Selama ini semua blogger hanya melayari laman blog blogger lain dan bertukar komen. Kini marilah kita bersama memulakan inisiatif baru untuk berbincang dengan lebih efektif dalam usaha menghubungkan sesama kita bersama dengan lebih pantas dan mudah. Mulakanlah langkah setapak dengan menyokong usaha ini bersama.

Sebentar tadi (Jam 8.35 pm sehingga 12.25 am) 20 November 2008 berlangsungnya satu konferensi pertama bagi bloggers yang menyahut seruan blogger Penembak Tepat dalam usaha bersama untuk bergabung idea di Yahoo Messenger.

Antara bloggers yang sempat hadir adalah :-

1. Panglima Cyber = penembak-tepat.blogspot.com
2. Che Moq = che-moq.blogspot.com
3. Zealforce = Pemerhati bukan blogger
4. Sarfa MS = sarfarizmalsaad.blogspot.com
5. Hakeem = sejarahmelayu.blogspot.com
6. Cheguman = waadat.blogspot.com
7. Ah Lang = perigijernih.blogspot.com
8. Dato Seri Andalas = medan-info-kita.blogspot.com
9. Dr Novandri = novandri.blogspot.com

(Nama dalam catatan Che Moq. Jika ada nama blogger yang hadir tetapi Che Moq tidak maklumkan diatas, sila tinggalkan mesej di dalam komen)

Ia satu inisiatif Penembak Tepat bagi merapatkan saf dan hubungan sesama blogger yang mana lebih cenderung mencintai hak, maruah dan keistimewaan bumiputera khususnya melayu yang tidak senang dengan :-

1. Sikap pemimpin pembangkang Pakatan Rakyat yang mula menunjukkan belang dengan menggadaikan maruah dan hak melayu.
2. Blogger Pakatan Rakyat yang menggunakan sumber palsu fitnah dan gosip di dalam penulisan mereka kepada pemimpin dan blogger lain.

Senarai mereka yang menyertai team ini akan diletakkan di dalam bloglist khas di blog masing-masing (usaha sendiri tuan blog untuk membuat bloglist baru bagi semua ahli group) khusus bagi ahli yang menyertainya. Nama group akan dibincangkan di perjumpaan kedua malam ini jam 9 malam (21 November 2008). Antara nama awal yang telah dibincangkan sebentar tadi adalah Parlimen Blogger Malaysia, Angkatan Blogger Malaysia dan Team Blogger Negara. Semua ahli digalakkan dan dialu-alukan untuk memberi sumbangan idea tentang nama,logo dan slogan yang akan dibina.

Siapa yang layak untuk menyertai?

1. Bloggers UMNO tidak kira dari penyokong pro Pak Lah, Najib, Muhyidin, Isa Samad, Muhd Taib, Ali Rustam, Khairy, Mukhriz, Khir Toyo atau sesiapa sahaja tidak kira di dalam dan luar negara.
2. Bloggers neutral yang mahu menegakkan hak dan keistimewaan melayu dari terus dicabul.
3. Bloggers Pakatan Rakyat yang sudah muak dengan perjuangan palsu parti pimpinan Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Hadi Awang.
4. Bukan Bloggers (akan dinilai penembak tepat)

Setiap ahli akan menziarahi blog ahli lain dan saling bekerjasama memberi komen dan pendapat tentang sesuatu isu atau masalah dan pandangan yang berlaku atau disentuh oleh team kita. Semua dialu-alukan berkongsi idea, pendapat dan cadangan sesama ahli.

Begitu juga jika ada blog yang dilihat tidak mengamalkan etika sebagai blogger terhormat maka kita akan gerakkan team ini bagi menegur beramai ramai tindakannya demi mengelakkan kesan yang buruk terhadap negara kita.

Di dalam konferensi pertama sebentar tadi, kelihatan usaha ini membuahkan hasil dengan visi dan misi ianya diwujudkan dapat dicapai dan berjaya memisahkan fahaman dan sokongan peribadi masing-masing demi berkongsi idea untuk menyerang Pakatan Rakyat. Semua forumer yang berbincang sepakat dengan memulakan sesi taaruf suai kenal, bertukar email dan laman blog untuk di masukkan ke bloglist, bersembang tentang tujuan bersama dan juga cadangan-cadangan menarik untuk dibawa ke konferensi kedua malam ini (21 November 2008)

Objektif utama cadangan penembak tepat selaku Speaker Dewan adalah :-

1. Mengumpulkan blogger2 pembela negara
2. Mempromosi blog blog team di blog ahli team.
3. Memberi komen pandangan setiap artikel yang ditulis oleh team blogger.
4. Melawan pandangan songsang terhadap usaha murni kerajaan serta mengkritik tindakan yang dirasakan tidak sesuai dibuat oleh kerajaan dengan berhikmah dan mauizah hasanah.
5. Mengeratkan hubungan antara blogger utk pengaliran info maklumat terkini.
6. Memastikan agama bangsa dan negara dikuatkan dengan team blogger harapan Malaysia ini.

Di harap dapatlah kiranya bloggers bersama memulakan langkah awal bersama dengan add email penembak tepat di bawah untuk memulakan gerakan membina rangkaian blogger negara Malaysia. Pada peringkat permulaan conference room di bawah YM panglimaperangcyber@yahoo.com akan digunakan sementara usaha membina medium perbincangan yang lebih baik akan dilakukan:-

Email Speaker Dewan : panglimaperangcyber@yahoo.com
Email Che Moq : utusan_che_moq@yahoo.com

Semua dijemput hadir ke konferensi maya kedua pada :-
21 November 2008 / 9.00 Malam
Perhatian : Sila add YM email speaker dewan untuk menyertai

Laporan oleh :-
Che Moq ( che-moq.blogspot.com )

Anonymous said...

I lap u and u lap me! I nak lawan u tapi u tak kasi! I main kanan u main kiri...kali ini mana u nak lari? Mari kita sama-sama tengok sape yang berani mati!

Anonymous said...

Saudara,

Andaian dan sinopsi yang tidak tepat. Budaya yang diamal bukan Anwar, bukan Shahrizat tetapi budaya UMNO.

Saudara kalau berada didalam UMNO dan jadi main players akan terpaksa mengaku bahawa semua ini adalah budaya UMNO.

Tidak ada dalam mana mana partai yang berideologi situasi begini berlaku, kerana hukuman nya berat.

Cakap lain buat lain dalam sesetangah parti dikecam hebat. Riwayat politik nya akan tamat dalam sekelip mata.

UMNO parti yang teraba raba mencari identiti tanpa ideologi yang kental terpahat dihati. Janji kepada orang Melayu pun berubah ubah dan paling kerap dimungkiri.