Sunday, June 28, 2009

BIASISWA NASIONAL?

Semalam Najib Razak mengumumkan keputusan kerajaan mengwujudkan biasiswa khas yang akan dikenali sebagai Biasiswa Nasional yang berasaskan kepada merit sepenuhnya oleh JPA mulai tahun depan.
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/6/28/mstar_berita/20090628103147&sec=mstar_berita

Kata Najib: ""Kalau individu tersebut benar-benar layak untuk biasiswa itu, ia adalah atas keputusan mereka yang benar-benar terbaik, tanpa mengira kaum atau keturunan.

"Hanya mereka yang terbaik daripada yang terbaik layak untuk diberikan biasiswa ini. Inilah hasrat kerajaan supaya kita mendahulukan kepentingan rakyat. Kita mesti ambil kira kepentingan rakyat."

Najib turut membuat kenyataan berikut:

"Kerajaan telah meluluskan peruntukan sebanyak RM90 juta di bawah pusingan pertama pakej rangsangan khusus bagi membina 90 buah sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) manakala RM50 juta lagi diperuntukkan untuk kerja-kerja membaik pulih SJKC tententu."

"Usaha membaik pulih dan pembangunan SJKC ini adalah gambaran keyakinan kerajaan terhadap SJKC. Setiap tahun pula kerajaan membelanjakan RM1.8 bilion untuk saraan guruguru SJKC dan ia merupakan jumlah yang besar. Jangan sekalikali lupa bahawa ini adalah sumbangan dan keprihatinan kerajaan Barisan Nasional (BN) terhadap kebajikan kaum Tionghua di negara ini."

Kita tiada masalah kerajaan mahu berlaku adil kepada semua kaum tetapi janganlah bangsa sendiri terabai dan tergadai sudahlah.

Maaf cakap, apakah sumbangan ini dihargai oleh pihak lain? Atau terus terang kita cakap, adakah pengorbanan ini akan membolehkan BN memenangi Pulau Pinang semula? Jawapannya tidak mungkin.

Yang kita bimbang, yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

No comments: