Monday, February 23, 2009

MUHYIDDIN PILIHAN NAJIB?

Adakah Muhyiddin Yassin pilihan Najib Razak sebagai Timbalan Presiden?

Tiada siapa yang tahu kerana Najib masih belum mendedahkan apa yang tersirat di hati beliau - samada mahukan Muhyiddin sebagai Timbalan beliau atau Ali Rustam atau Muhammad Muhammad Taib.

Malahan ada di kalangan ahli-ahli Umno mempertikaikan kenapa Najib enggan menamakan bakal Timbalan beliau. Ada yang berpendapat Najib harus mengikuti jejak Tun Dr Mahathir Mohamad dengan menamakan Timbalan beliau.

Apabila Tun bersara sebagai Perdana Menteri, Tun mahukan Pak Lah melantik Najib sebagai Timbalan beliau. Ada desas-desus ketika itu Pak Lah dan orang di sekeliling beliau tidak gembira dengan tindakan Tun menamakan Najib.

Malahan antara yang dikatakan "berkecil hati" dengan Tun ialah Muhyiddin sehinggakan beliau merajuk dan bercuti agak lama di Australia.

Pak Lah mengambil masa yang agak lama untuk menamakan Najib sebagai Timbalan Perdana Menteri. Lebih kritikal buat Najib apabila ada di kalangan orang di sekeliling Pak Lah yang memberi pengharapan kepada Muhyiddin bahawa beliau masih mempunyai peluang untuk dilantik Timbalan Perdana Menteri dan Pak Lah tidak semestinya menurut kehendak Tun Dr Mahathir.

Malang buat Muhyiddin, ianya tinggal harapan dan Najib akhirnya dilantik Timbalan Perdana Menteri oleh Pak Lah.

Menurut Joceline Tan dalam tulisannya dalam The Star Ahad lalu, Muhyiddin kini mendahului dari segi populariti untuk memenangi jawatan Timbalan Presiden bulan depan diikuti oleh Ali Rustam.

Tetapi ada juga analisa lain yang mengatakan Ali Rustam lebih popular dari Muhyiddin di peringkat akar umbi kerana "PR" (hubungan dengan masyarakat) jauh lebih baik dari Muhyiddin. Mat Taib, ramai berpendapat, akan kalah dan kalah teruk.

Ramai akan bertanya siapa yang akan disokong Najib untuk jawatan nombor dua? Najib mempunyai banyak masa untuk menentukan siapa beliau akan sokong Mac nanti.

Bagaimanapun, mengikut Muhyiddin, Najib sudahpun memberi isyarat beliau lah pilihan bakal Perdana Menteri itu.

Dalam temuramah dengan Joceline Tan, Muhyiddin berkata:

Dari mula lagi saya banyak mengadakan perbincangan peribadi dengan Najib mengenai situasi politik sekarang.

Kita mempunyai pandangan yang sama terhadap apa yang berlaku semasa pilihanraya umum yang lalu dan arah tuju Umno di masa akan datang. Perbincangan (pertemuan) ini berterusan hampir sebulan.

Ketika di Tokyo, saya menerima satu SMS dari Najib memaklumkan bahawa PM telah mengumumkan pelan peralihan kuasa untuk 2010.

Saya bertanya kepada Najib: Adakah ianya boleh diterima? Adakah ia tidak terlalu lama? Cukupkah masa untuk beliau memulihkan Umno untuk pilihanraya akan datang?

Pada ketika itu beliau lah yang meminta saya mempertahankan jawatan Naib Presiden dan beliau menyatakan akan mempertahankan jawatan beliau iaitu Timbalan Presiden.

Tidak berapa lama selepas itu, PM membuat kenyataan beliau tidak akan mempertahankan jawatannya dalam Umno.

Najib kemudian memaklumkan kepada saya bahawa beliau akan bertanding jawatan Presiden dan saya harus mencuba jawatan Timbalan Presiden. Saya masih ingat beliau memaklumkan kepada saya perkara ini sehari sebelum Pak Lah membuat pengumuman.

Malah bila Zahid Hamidi tiba-tiba mengumumkan akan bertanding jawatan No. 2, saya bertanya kepada Najib samada beliau mengikhtiraf Zahid. Najib turut terpinga-pinga dengan pengumuman Zahid dan beliau menghubungi Zahid selepas itu.

Saya tidak akan menawarkan diri untuk jawatan sepenting itu tanpa mendapat pandangan dari bakal Presiden parti. Menurut tradisi dan kebiasaan, presiden seharusnya memberi isyarat siapa yang beliau selesa sebagai Timbalan beliau.

Dalam kes saya, saya tidak akan membuat kesimpulan untuk meneruskan hasrat saya bertanding jawatan nombor dua tanpa mendapat sebarang isyarat.

Saya mendapatkan pandangan dari Najib apabila pelan peralihan ditetapkan pada 2010 dan kemudian dipercepatkan ke 2009. Kali pertama Najib meminta saya untuk kekal di tempat saya, kali kedua dia meminta saya untuk meneruskan hasrat saya (bertanding jawatan Timbalan Presiden). Temuramah The Star: http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/2/22/nation/3316712&sec=nation

Tertanya-tanya juga kita apa reaksi Najib apabila terbaca temuramah Joceline Tan dengan Muhyiddin ini.

1 comment:

Quantum Metal Consultant said...

Najib jenis cooool..

Apa yang menarik ialah jika Muhyiddin di tempat Najib sebagai TPM - apakah tindakannya dalam menghadapi Paklah yang ketika itu digasak Tun Mahathir dan tewas di 4 buah negeri dalam PRU12.