Saturday, February 21, 2009

GILIRAN SAMY VELLU DITUDUH RASUAH?

Samy Vellu mungkin merasakan dirinya kebal. Tiada siapa berani mencabarnya di dalam MIC.

Malah sesiapa yang berura-ura mencabarnya, siang-siang lagi akan ditendang keluar.

M.Mahalingam hampir dilucutkan keahlian MIC pada mulanya apabila mengumumkan keputusan menentang Samy Vellu dalam pemilihan kali ini sehinggalah bosnya mengubah fikiran.

Tapi kali ini, suasana politik tidak lagi menyebelahi MIC.

Barisan Nasional perlu memberi nafas baru kepada pakatan kerajaan ini dan Samy Vellu tidak termasuk dalam perancangan ini.

Keengganan beliau memberi laluan kepada pemimpin MIC lain tidak digemari oleh pemimpin-pemimpin BN terutamanya bakal Pengerusi baru BN, Najib Razak.

MIC tidak lagi memerlukan Samy Vellu. Malah kaum India pun tidak lagi mahukan Samy. Kita juga tertanya-tanya adakah MIC masih disokong oleh kaum India.

Jika Samy terus keras kepala untuk mengepalai MIC, beliau akan disingkir secara mengaibkan.

Ketika era Tun Dr Mahathir Mohamad, setiap gerak-geri anggota kerajaan diekori. Ada yang mengatakan Dr Mahathir menggunakan kesilapan anggota kabinetnya untuk mengukuhkan diri beliau dan itulah sebabnya beliau dapat bertahan selama 22 tahun.

Anwar Ibrahim sudah pasti tidak akan dituduh meliwat sekiranya beliau tidak berkonspirasi dengan beberapa ahli Team Wawasan untuk menjatuhkan Dr Mahathir. Begitu juga dengan pemimpin-pemimpin Umno yang lain.

Bagi Samy Vellu, sekiranya beliau engkar dan mahu terus memimpin MIC, tidak memeranjatkan sekiranya Presiden MIC itu didakwa di mahkamah atas tuduhan rasuah.

Samy Vellu sudahpun disiasat oleh polis dan BPR berhubung tuduhan rasuah berkaitan pembinaan Kolej MIC. http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/18898-cops-quiz-samy-vellu-over-mic-college-probe

Samy Vellu mungkin diberi opsyen selepas ini. Melepaskan hasrat mengekalkan jawatan Presiden MIC atau menerima musibah diaibkan dengan tuduhan rasuah.

Kita menjangkakan Samy akan memilih opsyen yang pertama.

No comments: