Tuesday, December 21, 2010

MAHAZMI KATA DIA DIBOGEL, SPRM KATA TIDAK

“Semasa dia (Mazhazmi) ditahan (oleh SPRM), beliau telah dibogelkan, ditutup matanya dan diarahkan membuat pelbagai perkara termasuk berdiri di atas sebelah kaki oleh pegawa-pegawai yang menyiasat beliau. " - Peguambela Mahazmi Jamaluddin, Shamsul Sulaiman, yang mendakwa anakguamnya telah diseksa semasa dalam tahanan SPRM semasa beliau disiasat atas tuduhan rasuah melibatkan RM200,000 semasa berkhidmat dengan Sime Darby Engineering.
http://www.themalaysianinsider.com/print/malaysia/ex-sime-darby-senior-manager-claims-macc-torture/

SPRM menafikannya.

Kata SPRM: “Hasil pemeriksaan doktor pada tarikh yang sama (tarikh Mahazmi mendakwa beliau diseksa) telah mengesahkan bahawa tertuduh adalah sihat dan tidak menunjukkan sebarang kesan dan tanda-tanda kecederaan mahupun luka pada tubuh-badan tertuduh.”
http://www.themalaysianinsider.com/print/bahasa/sprm-nafi-tuduhan-bekas-pegawai-sime-darby-didera/

Peguambela Mahazmi berjanji akan membuat laporan polis sementara SPRM juga mahu membuat laporan polis mengenai dakwaan tersebut.

Apapun, perlu diingatkan bahawa antara sebab-sebab kerajaan hilang sokongan rakyat tidak lama dahulu ialah kerana cara agensi penguatkuasa mengendalikan kes.

Kematian Teoh Beng Hock memberi kesan politik kepada kerajaan. Begitu juga kenyataan tidak bertanggungjawab bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan apabila adik Aminulrashid ditembak mati oleh polis.

Benar atau tidak tuduhan Mahazmi, SPRM perlu siasat. Yang penting, Kerajaan tidak menjadi mangsa kepada ketidakcekapan agensi-agensi kerajaan.

1 comment:

Anonymous said...

Dah jadi standard wayang untuk salahkan sprm. Pasanglah video dan buktikan bohong. Sue for criminal defamation.