Tuesday, December 7, 2010

RASUAH ROTAN DALAM PENJARA?

"Amnesty International estimates that as many as 10,000 people each year are subjected to caning in Malaysia, and many of them are foreign nationals. The Malaysian government does not punish officials for these actions. On the contrary, it trains officers how to conduct caning and pays them a bonus for each stroke. Some of these officers also seem to augment their income by soliciting bribes from caning victims, who pay them to miss strokes on purpose."

Terjemahan: Amnesty International menganggarkan hampir 10,000 orang dikenakan hukuman rotan di Malaysia dan kebanyakan dari mereka adalah warga asing. Bagaimanapun Kerajaan Malaysia tidak menghukum pegawai yang melaksanakan hukuman ini. Malahan pegawai-pegawai ini dilatih bagaimana untuk merotan dan diberi bonus kepada setiap rotan yang dilaksanakan. Ada di antara pegawai-pegawai ini dikatakan mencari pendapatan tambahan dengan meminta rasuah dari mangsa yang dirotan dan sebagai balasan perotan akan dengan sengaja tersasar semasa merotan mangsa.
Laporan penuh Amnesty International klik di link berikut:

Satu tuduhan yang cukup berat. Tuduhan ini terkandung di dalam laporan Amnesty International yang sedang berkempen untuk mendesak Malaysia mengharamkan hukuman rotan ke atas pesalah.

No comments: