Wednesday, December 22, 2010

IMEJ BURUK PEMANDU BAS MALAYSIA DI THAILAND

Kemalangan bas yang meragut 27 nyawa termasuk 25 pelancung dari Thailand dua hari lepas cukup menyedihkan.

Apakah kesannya kepada imej negara? Berikut ialah petikan dari laporan akhbar Thailand Bangkok Post mengenai pemandu bas Malaysia.

"Coach accidents are relatively common in Malaysia, often involving interstate routes and accompanied by revelations that drivers were unlicensed, speeding or under the influence of drugs to keep themselves awake". (Kemalangan membabitkan bas adalah perkara biasa di Malaysia terutamanya perkhidmatan bas antara negeri dan didapati ada pemandu-pemandu bas yang memandu tanpa lesen, memandu laju dan memandu dengan dipengaruhi oleh dadah untuk mengelak daripada tertidur semasa memandu).

Begitulah betapa buruknya imej pemandu bas Malaysia di Thailand.
http://www.bangkokpost.com/news/asia/212641/bodies-of-malaysia-crash-victims-flown-home

1 comment:

Masyuq said...

Sememangnya amatlah bagus. biar panas punggung kementerian pengangkutan, LPKP dan sebagainya. Bila industri pelancongan merosot, barulah negara sibuk mencari punca dan banyak langkah drastik akan diambil. tetapi mengapa tunggu industri pelancongan merosot baru nak ambil tindakan?? masa satu kerajaan lebih sayang, industri pelancongan atau nyawa manusia?? Pengalaman saya sendiri menaiki bas persiaran(bas tambahan)dari kelantan ke kuala lumpur. tiba di bukit tujuh, bas di bawah laju giler biarpun menuruni bukit yg curam dan berliku2. bas terhuyung-hayang. Saya yang tertidur pun terjaga. ramai penumpang yg tidak tidur sebab takut. selepas kena marah dengan penumpang barulah bawak slow sikit. kalau lah penumpang tidak marah, saya rase dah jatuh ke dalam gaung kita orang malam tu dan saya sudah tiada kat dunia dah rasenye..ini kah dikatakan pemanduan berhemat?
Ada juga bas ekspress yg merempit sesama sendiri, cthnya, pearl. Culture saya suka sebab dipandu secara berhemah. Pasti, saya dah serik naik bas...huhuhu..
http://bit.ly/cCuO1R
http://bit.ly/96R1rw