Friday, October 18, 2013

HISHAM KALAH? MUKHRIZ MENANG?

Jam 9 pagi esok, bermulalah proses pemilihan Ahli Majlis Tertinggi Umno dan AJK bahagian di 191 bahagian Umno di seluruh negara kecuali Sarawak.

Esok, 146,500 perwakilan akan mengundi untuk memilih 3 Naib Presiden dari 6 calon dan 25 Ahli Majlis Kerja Tertinggi dari 64 calon.

Penglibatan perwakilan yang ramai ini adalah hasil dari pindaan kepada Perlembagaan Umno yang dibuat pada Oktober 2009 bagi memperluaskan dan memindahkan kuasa memilih ahli-ahli Majlis Tertinggi ke peringkat Bahagian serta menghapuskan kuota untuk bertanding.

Esok juga kita akan mengetahui samada gandingan Ahmad Zahid Hamidi, Hishammuddin Hussein dan Shafie Apdal kekal sebagai Naib Presiden atau muka baru akan mengambil alih.

Kempen sedang sengit di akar umbi terutamanya dari kem Hishammuddin. Reputasi Hishammuddin begitu buruk sehingga ramai meramalkan beliau akan tewas kali ini.

Siapa menang, ganjarannya besar. Pemenang adalah bakal Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia sekiranya ditakdirkan sesuatu berlaku kepada orang No 1 dan No 2 negara yang sudah agak berusia. Tambahan pula ada disebut orang, Muhyiddin akan mengundur diri sebelum 2017.

NAIB PRESIDEN

Sebenarnya, tidak banyak pilihan untuk Jawatan Naib Presiden.

Ramai meramalkan Zahid dan Shafie akan menang mudah dan tempat ketiga menjadi rebutan antara Hishammuddin, Mukhriz Mahathir, Ali Rustam dan Isa Samad. 

Perwakilan Umno perlu membuat pertimbangan demi masa depan parti. Ahli Majlis Tertinggi yang akan dipilih nanti adalah jentera PRU-14 pada 2018 nanti.

Apakah pemimpin yang kalah semasa PRU-13 seperti Mohd Ali Rustam, Saifuddin Abdullah dan Puad Zakarshi mahu dipilih oleh perwakilan?

Kalau kawasan Parlimen sendiri pun ketiga-tiga ini tidak boleh jaga, adakah perwakilan mahu memberi kepercayaan kepada mereka untuk memimpin parti?

Tetapi Umno memang parti yang pelik.

Najib Razak layak memimpin Umno kerana beliau menang besar di Parlimen Pekan semasa PRU-13 yang lalu. Malahan beliau mendapat majoriti yang TERTINGGI iaitu 35,613 undi.

Muhyiddin Yassin boleh lah kita terima sebagai Timbalan Presiden walaupun setakat meraih undi majoriti 13,432 undi.

Tetapi calon popular Naib Presiden, Zahid, hanya mendapat 2,108 undi majoriti di Parlimen beliau, Bagan Datok.


RAMALAN

1. Zahid: Menang mudah. Naib Presiden No 1. Katanya Zahid akan mendapat sokongan dari 174 bahagian.

2. Shafie Apdal: Menang mudah. 157 undi.

3. Hishammuddin: Ramai meramalkan Hishammuddin akan kalah. Reputasi Hishammuddin begitu buruk sehingga dilabelkan "Mat Lembik" di bahagian-bahagian. Jelapang meramalkan Hishammuddin akan MENANG dengan hanya menduduki tempat ketiga dengan undi yang terendah dalam sejarah politik Hishammuddin. Tidak mungkin Najib Razak akan membiarkan sepupunya terkapai-kapai kelemasan. Sudah pasti pada ketika ini Najib sudah mengeluarkan ARAHAN kepada Ketua-Ketua Bahagian agar menyelamatkan sepupunya. 

4. Mukhriz Mahathir: Ramai yang tidak kena mengena dengan Umno amat mengharap dan yakin Mukhriz akan menang. Mengikut firasat Jelapang, Mukhriz akan kalah teruk. Jangan terkejut sekiranya kedudukan Mukhriz di bawah Isa Samad dan Ali Rustam. Kem Najib tidak mahu Mukhriz menang kerana kemenangan Mukhriz akan mengubah lanskap politik Umno dan akan memendekkan "NYAWA" Najib sebagai PM. Ketua-ketua bahagian di Kedah ada di antaranya tidak boleh langsung mendengar nama Tun Mahathir.

Mungkin ramai tidak mempercayainya, tetapi rasanya lebih ramai pemimpin Umno di Kedah tidak meminati Dr Mahathir dari Umno di negeri-negeri lain. Pemimpin Umno Kedah berpendapat Mukhriz menjadi Menteri Besar bukan kerana ketokohannya tetapi lebih kepada "paksaan" yang dibuat oleh Dr Mahathir terhadap Najib.

Jelapang menjangkakan Mukhriz akan hanya mendapat sokongan dari 8 undi dari 15 bahagian di Kedah.

5. Ali Rustam: Kalah teruk semasa PRU-13 (kalah dengan majoriti 5,447 undi). Ini faktor penting yang akan menentukan keputusan terhadap Ali Rustam. Bagaimanapun, sekiranya Ali menang, ini adalah disebabkan perwakilan mengenang budi beliau kerana menganugerahkan mereka gelaran Dato dan keprihatinan beliau kepada kebajikan mereka dan sering ke kenduri kahwin anak-anak mereka.

6. Isa Samad: Isa seharusnya sedar bahawa karier politik seseorang perlu ada noktahnya. Kita tidak akan menang kesemuanya dan hilang kesemuanya. Apa pun Isa adalah seorang ahli politik kental. Pernah digantung oleh Umno, pernah jadi Menteri Besar, pernah jadi Menteri dan pernah menjadi Adun. Walaupun melalui pelbagai rintangan, beliau kini masih bergelar Ahli Parlimen dan menerajui salah satu agensi terbesar Kerajaan, Felda. Apapun, tiada tempat Naib Presiden untuk Isa.

AHLI MAJLIS TERTINGGI   

Hanya satu harapan Jelapang yang malangnya tidak akan kesampaian. Bagi Jelapang, Ahli Majlis Tertinggi Umno perlu lah dianggotai oleh pemimpin terbaik Umno dan mendapat sokongan tinggi rakyat. Pemimpin perlu lah bersih atau dilihat bersih.

Malangnya, itu bukan aspirasi Umno.

Di bawah Jelapang senaraikan KELAB PEMIMPIN 10,000 Umno. 

Mereka-mereka ini telah menang dengan besarnya di dalam PRU-13 di mana majoriti yang diperolehi melebihi 10,000 undi. 21 pemimpin ini adalah dari kumpulan 120 pemimpin Umno yang bertanding semasa PRU-13 di mana hanya 88 dari mereka saja yang menang. Malangnya ada di antara mereka yang mampu membawa perubahan kepada Umno dan negara mengambil keputusan untuk tidak bertanding.

KELAB 10,000 UMNO

1. NAJIB RAZAK (Pekan) 35,613 Undi - Presiden Umno
2. AZALINA OTHMAN SAID (Penggerang) 26,992 - Bertanding MKT 
3. SHAFIE APDAL (Semporna) 20,905 - bertanding Naib Presiden
4. KHAIRY JAMALUDDIN (Rembau) 18,357 - Ketua Pemuda Umno
5. HALIMAH SADIQUE (Tenggara) 17,196 - bertanding MKT.
6. ABDUL LATIF AHMAD (Mersing) 15,747 - bertanding MKT.
7. ABU BAKAR MOHAMAD DIAH (Tangga Batu) 15,633 tidak bertanding
8. JAMALUDDIN JARJIS (Rompin) 15,114 - bertanding MKT
9. GHAFUR SALLEH (Kalabakan) 14,221 - tidak bertanding
10.  AHMAD MASLAN (Pontian) 13,727 - Ketua Penerangan
11. NASRUN MANSUR (Silam) 13,387 - tidak bertanding
12. MUHYIDDIN YASSIN (Pagoh) 12,842 - Timbalan Presiden Umno
13. AHMAD SHABERY CHIK (Kemaman) 12,306 - bertanding MKT
14. NAWAWI AHMAD (Langkawi) 11,861 - tidak bertanding
15. AHMAD HAMZAH (Jasin) 11,763 - tidak bertanding
16. NORAINI AHMAD (Parit Sulong) 11,753 - Exco Wanita Umno
17. SHAZIMAN ABU MANSOR (Tampin) 11,162 - tidak bertanding
18. HISHAMMUDDIN HUSSEIN (Sembrong) 10,631 - bertanding Naib Presiden
19. ROSNAH SHIRLIN (Papar) 10,535 - Exco Wanita Umno
20. JOHARI BAHAROM (Kubang Pasu) 10,444 - tidak bertanding
21. SHAHRIR SAMAD (Johor Baru) 10,134 - tidak bertanding.

3 comments:

Anonymous said...



aku harap yang menang

Naib presiden 1: ali rustam

naib presiden 2: shafie apdal

naib presiden 3: isa samad

selamat lah msia

Anonymous said...



HARAP2 LEPAS INI KJ JADI PM.. pak lah jadi penasihat KJ

Anonymous said...

KJ tak sempat jadi PM sebab Melayu akan berpaling dari UMNO/BN pada PRU14 nanti jika H2O menang VP.