Thursday, October 11, 2012

RAHMAN DIPENJARA, MUSA AMAN DIBEBASKAN

 Dua keputusan penting diumumkan pada hari ini.

Pertama melibatkan Ahli Parlimen Sabak Bernama Abdul Rahman Bakri yang hari ini memulakan kehidupannya di dalam penjara.

SHAH ALAM – Mahkamah Tinggi di sini hari ini mengekalkan sabitan dan hukuman penjara enam tahun dan denda RM400,000 terhadap Ahli Parlimen Sabak Bernam, Datuk Abdul Rahman Bakri dan pembantu khasnya, Rosli Busro kerana membuat lapan tuntutan palsu membabikan RM80,000 bagi program-program yang tidak dijalankan, empat tahun lalu.


Hakim Datuk Akhtar Tahir membuat keputusan itu selepas menolak rayuan mereka untuk mengetepikan sabitan dan hukuman yang diputuskan Hakim Mahkamah Sesyen Azhaniz Teh Azman Teh, 1 Mac lalu.

Selain itu, Akhtar juga menolak permohonan Abdul Rahman dan Rosli untuk penangguhan pelaksanaan hukuman sebaliknya memerintahkan mereka menjalani hukuman penjara bermula hari ini.
http://www.sinarharian.com.my/semasa/rayuan-ditolak-mp-sabak-bernam-dan-pembantu-diarah-ke-penjara-1.93697

Apa pula agaknya nasib bekas Menteri Besar Selamgor Khir Toyo selepas ini?

Musa Aman pula lebih bernasib baik.

KUALA LUMPUR - Jabatan Peguam Negara telah memutuskan bahawa elemen perbuatan rasuah tidak dibuktikan dalam dakwaan rasuah melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman, selepas mengambil kira keterangan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Jabatan Peguam Negara telah meneliti dan mempertimbangkan keterangan yang dikemukakan SPRM dan memutuskan bahawa elemen perbuatan rasuah tidak dibuktikan.

"Dana tersebut ialah sumbangan yang dibuat kepada Badan Perhubungan Umno Sabah dan bukannya untuk tujuan persendirian Ketua Menteri," katanya.
http://www.sinarharian.com.my/edisi/sabah-sarawak/tiada-bukti-musa-aman-rasuah-kata-nazri-1.93743

Banyak betul sumbangan kepada Umno Sabah, sampai RM40 juta. Dari mananya datang wang itu? Kenapa dari Hong Kong?

Kita tunggu samada Umno Sabah akan memberi penjelasan atau isu ini dibiarkan dilupakan begitu saja.

Bagaimanapun, rakyat Malaysia memang dikenali mudah lupa.

No comments: