Wednesday, August 4, 2010

TOK PA PENTINGKAN JAWATAN DI JELI DARI FDI NEGARA

Laporan Pelaburan Dunia 2010 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mendedahkan pelaburan asing (FDI) ke Malaysia bagi tahun 2009 menjunam 81 peratus, ke paras yang paling buruk sejak 15 tahun.

Prestasi Malaysia dianggap memalukan jika dibandingkan dengan ekonomi Thailand dan Indonesia yang tidak mengecut meskipun turut menerima tempias krisis kewangan dunia.

Dari jumlah pelaburan RM23.47 bilion tahun sebelumnya, ekonomi negara dibawah pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak mencatatkan kehilangan RM19.04 bilion FDI kepada RM4.43 bilion tahun lepas.

Salah siapa? Bukanlah niat kita ingin menyalahkan sesiapa. Tetapi apabila menyorot kembali zaman-zaman Malaysia menjadi pilihan pelabur asing, terkenang kita kepada Tan Sri Rafidah Aziz.

Pada satu ketika Rafidah dikritik hebat oleh ahli-ahli Umno bahagian beliau di Kuala Kangsar. Adakalanya sampai 3 bulan mereka tidak nampak muka Rafidah di Kuala Kangsar.

Rafidah lebih banyak menumpukan masa beliau ke luar negara bertemu pelabur dan membiarkan kawasan Parlimen beliau terbiar.

Tetapi lain pula dengan Menteri Miti kita sekarang ini. Kalau diteliti liputan-liputan akhbar, Menteri Miti kita Mustapa Mohamed lebih mementingkan Jeli dari pelabur asing.

Minggu lepas, kalau tak silap, dua kali muka Tok Pa keluar di kaca TV kerana menghadiri majlis di Jeli.

Kalau Jeli lah menjadi keutamaan Tok Pa, tak terperanjatlah kita mengapa FDI kita merudum lebih 80 peratus.

Bagi Tok Pa, mungkin jawatan beliau di Jeli lebih penting dari masa depan negara. Sebenarnya kebanyakan Menteri Kabinet mempunyai pendirian yang sama.

2 comments:

Unknown said...

biak pi la...fdi jatuh, tak pa 1malaysia kah..kah...

Anonymous said...

Amiable fill someone in on and this mail helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.