Wednesday, November 18, 2009

RASUAH: SPRM & IKAN BILIS

CARTA ini sudah pasti bukan satu kebanggaan buat kita. Malah ia merupaka satu kekecewaan kerana apa yang dilakukan selama ini untuk mencegah rasuah nampak seolah-olah hanya sia-sia.

Lebih malang lagi apabila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang ditubuhkan berlandas model yang digunakan oleh Hong Kong gagal keluar dari stigma sebagai agensi yang bertindak hanya terhadap ikan bilis.

Menurut Transparency International: The decline in the CPI score for Malaysia (from 5.1 in 2008 to 4.5 in 2009) may be attributed to the perception that there has been little progress combating corruption and a lack of political will to implement effective anti-corruption measures. The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) appears to focus on “small fish” and opposition politicians.
(Penurunan markah CPI bagi Malaysia (dari 5.1 pada 2008 kepada 4.5 pada 2009) mungkin disebabkan oleh persepsi bahawa tidak banyak kemajuan dalam usaha membanteras rasuah dan kurangnya kemampuan politik untuk memastikan tindakan antirasuah benarkan dilaksanakan dengan cara lebih efektif. SPRM hanya nampak lebih menumpukan kepada "ikan bilis" dan ahli politik dari pembangkang".)
http://www.transparency.org/content/download/47600/761847/CPI+2009+Regional+Highlights+Asia+Pacific_en.pdf
http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2009/regional_highlights
http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2009/cpi_2009_table
http://www.transparency.org/

No comments: