Tuesday, May 26, 2009

NG YEN YEN: 46 HARI, 6 NEGARA

Ng Yen Yen kelihatan betul-betul sibuk sejak beliau dilantik menggantikan Azalina Othman Said sebagai Menteri Pelancongan yang baru 10 April lalu.

Apa tidaknya. Dalam masa sebulan 16 hari atau 46 hari, Menteri Pelancongan kita yang baru ini sudah melawati enam negara - Jepun, China, Indonesia, Belanda, United Kingdom dan Peranchis.
Kalau dipecahkan mengikut ibukota ianya Tokyo, Beijing, Jakarta, Amsterdam, London dan Paris. Ketika ini Ng Yen Yen berada di Paris. http://www.kln.gov.my/perwakilan/paris/news/24334
Menariknya, Menteri-Menteri Pelancongan terdahulu, Abdul Kadir Sheikh Fadzir, Tengku Adnan Tengku Mansor dan Azalina, pun melakukan perkara yang sama dan membuat lawatan ke ibukota-ibukota yang hampir sama - London, Paris, Amsterdam dan sebagainya.
Kadangkala tertanya-tanya kita samada perlukan Menteri-Menteri ini membuat lawatan ke negara-negara ini berulangkali? Atau adakah lebih berfaedah menggunakan wang perbelanjaan dari lawatan-lawatan ini untuk tujuan mempromosi negara melalui media dunia seperti CNN, BBC, Al Jazeera atau ABC?
Atau perlukah kita adakan KPI untuk Menteri Pelancongan untuk menilai keberkesanan lawatan-lawatan seumpama ini? Perkara ini kita serahkan kepada kebijaksanaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menilaikannya.

1 comment:

Muhammad said...

Majlis Ceramah di Masjid Al-Hidayah bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamaluddin(Ahli Majlis Fatwa N.Sembilan),

Tarikh : 28 MEI 2009 (KHAMIS-MALAM INI)
Masa : Lepas Solat Maghrib &
Masjid Al Hidayah Taman Melawati
Muslimat semua dijemput hadir,


http://pondokhabib.wordpress.com