Saturday, September 26, 2009

ALLAHYARHAM RAHIM BAKAR, HANG JEBAT PAHANG


Dato Abdul Rahim Bakar, bekas Menteri Besar Pahang, kembali ke rahmatullah Jumaat lepas. Ramai di kalangan generasi muda tidak mengenali sejarah latarbelakang beliau.

Balasungkawa yang ditulis oleh media arus perdana jelas memperlihatkan kecetekan penulisan mereka.

Allahyarham mentadbir negeri Pahang dari 1978 sehingga 1981. Rahim adalah antara pemimpin Umno yang harus disanjungi dan dijadikan ikutan oleh generasi pemimpin Umno hari ini. http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Friday/Setempat/20090925082830/Article/index_html

Raja Petra Kamarudin menyifatkan Rahim sebagai Hang Jebat Negeri Pahang.

Kata RPK: "The best way and no other way to describe the relationship between the Menteri Besar and the Palace was that they were in a state of war. Rahim Bakar whacked the Sultan to kingdom come and he did not care a damn what the repercussions would be."
Klik di sini untuk artikel penuh: http://eforum2.cari.com.my/viewthread.php?tid=438643

Blogger Sakmongkol AK47 aka Mohd.Ariff Sabri Abdul Aziz, bekas ADUN Pulau Manis, pula menyifatkan Rahim sebagai: "Dato Rahim Bakar ada menyentuh mengenai pergeseran dengan pihak Istana. Cerita nya tidak lah seperti yang di gambarkan oleh pihak media. Diantara beliau dengan pihak Istana tidak ada pergeseran yang fundamental. Rahim Bakar terus dan secara konsisten, mendaulatkan institusi Istana. Dia hanya berbeza pendapat apabila kepentingan rakyat tidak sehaluan dengan kepentingan Istana. Dan apabila kepentingan rakyat bertembung dengan kepentingan Istana, kepentingan rakyat di dahulukan. Ertinya, Rahim Bakar melihat tugas primary nya ialah menjadi menteri besar kepada rakyat. Dia tidak berkonflik dengan pihak Istana- dia hanya tidak berkompromi diatas kepentingan rakyat."
Klik di sini untuk artikel penuh: http://sakmongkol.blogspot.com/2009/09/dato-rahim-bakar-dalam-kenangan.html

Semuga Allah swt mencucuri rahmat ke atas Allahyarham.

No comments: