Thursday, September 24, 2009

ASKAR DI BAGAN PINANG BERGAJI KECIL

4,604

Inilah jumlah undi pos di kerusi Bagan Pinang. Majoriti besarnya adalah anggota pasukan keselamatan negara atau dengan kata lain askar. http://www.spr.gov.my/index_files/artikelweb/BAGANPINANG.pdf

Keyakinan Pakatan Rakyat untuk menang di Bagan Pinang cukup rendah sementara Umno begitu yakin akan menang semata-mata kerana persepsi bahawa askar akan "menyokong" kerajaan dalam mana-mana pilihanraya.

Malah ada yang membuat "tuduhan" dan "teori" mengapa anggota tentera menyokong kerajaan.

Semasa pilihanraya umum 2008, lebih 3,000 askar menyokong BN untuk memberi kemenangan kepada BN yang dipimpin Abdullah Ahmad Badawi sementara lebih 1,000 anggota tentera menyokong calon PAS.

Maka kali ini, Umno beranggapan bahawa trend yang sama akan berlaku di Bagan Pinang. Malah lebih ramai lagi askar akan menyokong BN kali ini kerana negara kini dipimpin Perdana Menteri baru, Najib Razak, yang juga bekas Menteri Pertahanan.

Sebenarnya pilihanraya Bagan Pinang merupakan peluang keemasan untuk anggota tentera mengubah nasib dan kehidupan mereka. Tetapi kenalah mereka belajar berpolitik sedikit.

Kehidupan anggota tentera tidak lah sebaik mana. Gaji mereka kecil.

Menurut Penasihat Majlis Permaufakatan Ummah (Pewaris) Dr Ahmad Zaki Ismail (Utusan Malaysia 23/9/09): "Anggota pasukan keselamatan negara antara golongan paling ramai menyertai skim pelaburan cepat kaya kerana mendakwa gaji yang diterima tidak mencukupi.

"Mereka meminjam dari ah long bagi menyara kehidupan keluarga ekoran wang simpanan habis digunakan selain gaji dipotong setiap bulan untuk pelaburan."

Mungkin Umno beranggapan anggota tentera akan sentiasa bersama mereka, tetapi tiada yang mustahil dalam suasana politik hari ini kerana setiap satu undi mempunyai nilai dan harganya.

1 comment:

Anonymous said...

Kata orang perak janganlah nak memantat dan mengambil kesempatan. Kalau dah tahu gaji kecil, cari kerja lain yang gajinya besar dengan syarat pelajaran pun tinggi jadi sedorlah diri.

askar pencen