Wednesday, August 14, 2013

100 HARI NAJIB: HANYA GURAUAN SENDA MENJADI INGATAN

 Semalam genaplah 100 HARI Najib Razak diberi mandat untuk mentadbir negara sehingga tahun 2018. Masih tergiang-giang di telinga kita akan pujuk dan rayu beliau untuk rakyat memberi mandat buat pertama kalinya kepada beliau untuk 5 tahun lagi.

Tergiang-giang di telinga kita akan kata-kata beliau bahawa "bayangkan" apa yang akan dapat dilakukan beliau untuk 5 tahun akan datang "selepas melakukan pelbagai perkara sejak 2009".

Setiap rakyat mahu melihat pemimpinnya bersemangat dalam tempoh 100 hari. Dan setiap pemimpin mahukan rakyat KAGUM dengan kesungguhan beliau mentadbir dalam tempoh 100 hari.

Tetapi malangnya, apa yang kita lihat adalah sebaliknya. Dalam tempoh 100 hari ini, kita dihidangkan dengan imej Perdana Menteri yang longlai, ketandusan idea dan hilang arah. Atau dengan kata lain, Perdana Menteri hanya pada nama dan hanya seorang "passenger" (penumpang).

Gambar di atas tersebar meluas di alam siber. Katanya inilah iklan hari raya Najib yang masih belum disiarkan oleh stesen-stesen TV. Ia menjadi senda gurauan di alam siber.
http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.com/2013/08/iklan-kompang-pulak.html  
Sebelum PRU-13, Najib, mungkin atas nasihat para penasihat beliau, memakai baju kaum India dan menjadi bahan ketawa rakyat apabila beliau menyarung pakaian kaum tionghua dan memalu gendang, untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada Tionghua yang kesudahannya kaum Cina sendiri naik muak dan membuat keputusan menyokong Pakatan Rakyat.

Sepanjang hari raya ini, Najib dipersendakan dengan iklan di atas. Apakah Najib masih tidak dapat membaca mesej dari akar umbi?

Iklan ini hanya menggambarkan betapa orang sudah hilang rasa hormat pada beliau, dihina begitu cara dan kredibiliti di tahap rendah dan kini Najib menjadi bahan gurau senda komuniti siber.

Apakah Najib dan penasihat-penasihat beliau serta pemimpin-pemimpin BN tidak menyedari perkara ini?

Tiada apa yang istimewanya 100 hari pertama dalam mandat pertama Najib sebagai Perdana Menteri.

Hanya yang menarik perhatian kita ialah betapa ramainya ditembak mati saban hari. Semalam peniaga nasi kukus yang berkain pelikat pun ditembak mati. 

Dan kalau mengikut Perdana Menteri, kita kena menunggu sidang Parlimen bulan September nanti untuk melihat satu usaha konkrit untuk menangani isu jenayah. 

Yang jelas sepanjang 100 hari ini, kita tidak lagi melihat Najib, Rosmah Mansor dan para menteri mengangkat jari telunjuk untuk mempromosikan 1MALAYSIA.

Hidup lagi kah semangat 1MALAYSIA?

Bagi kita, 4 tahun pertama Najib sebagai Perdana Menteri adalah 4 tahun yang terbaik yang mampu beliau usahakan. Tidak mungkin 5 tahun yang akan datang akan menjadi 5 tahun yang terbaik dalam karier beliau sebagai Perdana Menteri.

Tetapi malangnya, Perdana Menteri tidak dipilih rakyat. Sebaliknya rakyat diarah memilih beliau sebagai Perdana Menteri. Itulah sebabnya hampir setiap hari kita akan didendangkan dengan kenyataan pemimpin-pemimpin tertentu untuk memastikan jawatan No 1 dan No 2 tidak dipertandingkan.

Sepanjang 100 hari ini, bukan sahaja Najib longlai, Kabinetnya turut longlai.

Ada di antara Menteri-Menteri Kabinet beliau mem"BISU" dan rakyat sendiri tertanya-tanya apa yang sedang mereka rancangkan untuk negara.

Ada Menteri yang dicop sebagai MENTERI CAP AYAM.

Ada Menteri yang sehingga hari ini masih belum bercakap di Parlimen (Idris Jala mencipta rekod dengan tidak pernah bercakap di Parlimen).

Ini kah KABINET yang akan membawa negara menjadi maju 8 tahun dari sekarang?

100 hari ini, Najib hanya akan diingati dengan gurauan senda. Itu saja kesimpulannya.   

3 comments:

Anonymous said...



apa lu cakap bro. kasi lah dia tidur macam pak lah

Anonymous said...

SUATU ANALISIS YANG MENGAGUMKAN. TEPAT, BERFAKTA DAN KENA BATANG HIDUNG.

Anonymous said...

Lari dari topik sikit tapi saya rasa blog ini boleh publish komen saya mengenai perlantikan Abdul Azeez Rahim sebagai pengerusi Tabung Haji.

Saya mintak tolong sangat-sangat dengan kerajaan utk tarik balik watikah perlantikan beliau.

Saya kenal Azeez. Ini kisah hidupnya. Sekolah rendah di SK bukit bintang. sekolah menengah di Sm bukit bintang PJ. GAGAL SRP. Masuk vanto akedemy PJ dan ambil SRP sekali lagi dan gagal SRP sekali lagi sbg pelajar persendirian.

Lepas itu dia kerja di Shah Motel di Pj sebagai pelayan. Sambil tu dia mula jual kereta terpakai di kalangan kawan2 dia. Dulu dia duduk di kg ghandi jln klang lama.

kemudian dia pindah ke rumah panjang dekat sg way. dia buka kedai kereta terpakai di pj. Nama kedai KTA- Kereta Terpakai Azeez.Banyak buat duit bila dia jual kereta kat pensyarah ITM dsb.

Masuk politik melalui kenalan di Baling. Dia lahir dan membesar di Petaling Jaya. Emak dia 100% mamak. dia janda 5 anak lelaki. Ayah dia rahim ( 100% mamak) tinggalkan anak2 dia dan kawin lain. ayah dia dulu pernah bawa teksi. pas tu berniaga kedai makan dsb.adik beradik dia nasir, rashid, rahman dan mutalib.

Dia bohong satu dunia yg dia ada MBA dari "Preston" universiti. Tak pernah ambil SPM tahu2 dah "beli" MBA.

Dia kalau baca ni pasti terkejut sbb maklumat ini betul 100%. Dia memang kenal sangat dengan saya.