Thursday, April 4, 2013

POLITIK MB NEGERI SEMBILAN, TERENGGANU & JOHOR

Khabarnya pengumuman calon BN kali ini lain dari yang lain. Khabarnya satu majlis besar-besaran akan diadakan bagi menyampaikan watikah perlantikan sebagai calon oleh Pengerusi BN seminggu sebelum penamaan calon dan tiada siapa dibenarkan membuat pengumuman mengenai calon sehingga majlis tersebut diadakan.

Tetapi lain jadi nya hari ini.

Di Negeri Sembilan, MB Negeri Sembilan Mohamad Hasan mengumumkan pencalonan diri beliau sendiri akan bertanding di DUN Rantau. http://www.utusan.com.my/utusan/Pilihan_Raya/20130404/px_65/PRU-13-Mohamad-Hasan-sah-pertahan-DUN-Rantau

Di Terengganu, MB Terengganu Ahmad Said juga mengumumkan pencalonan diri beliau akan bertanding di DUN Kijal. http://www.utusan.com.my/utusan/Pilihan_Raya/20130404/px_41/PRU-13:-Ahmad-Said-pertahan-DUN-Kijal

Kedua-dua MB ini menjadi bahan spekulasi kemungkinan digugurkan sebagai MB selepas PRU-13 atau digugurkan dari bertanding sepenuhnya. Dengan pengumuman mereka ini, maka berakhirlah segala kemungkinan mereka akan digugurkan dari bertanding.

Lain pula di Johor.

Kalau di negeri-negeri lain, Menteri Besarnya mengadap Sultan untuk memohon pembubaran DUN, di Johor, Setiausaha Kerajaan Negeri dan Speaker DUN Johor yang mengadap dan bukannya MB Ghani Othman.

Apakah ini bermakna hubungan antara Ghani dan Sultan berada pada tahap paling rendah?
http://www.utusan.com.my/utusan/Pilihan_Raya/20130404/px_34/PRU-13:-Sultan-Ibrahim-berkenaan-bubar-DUN-Johor

No comments: