Thursday, March 14, 2013

MUSA HITAM: POLITIK BANGKRAP, NEGARA TIDAK BANGKRAP

Kenyataan bekas Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno Musa Hitam beberapa hari lalu mengenai beberapa perkara termasuk politik menimbulkan pelbagai reaksi dan antara di antara pemimpin Umno menyerang beliau.

Disiarkan kenyataan Musa mengenai isu-isu berikut:

1) NEGARA BANGKRAP JIKA PAKATAN RAKYAT MEMERINTAH
"Jika pembangkang memerintah, mereka tidak akan membuat pelabur dari luar negara lari. Mereka tidak akan buat sedemikian dan membuat ekonomi bankrap."
Artikel penuh: http://www.sinarharian.com.my/nasional/musa-hitam-tidak-bankrap-jika-pr-memerintah-1.139051

2)  ISU LAHAD DATU
"Jangan ambil mudah seperti isu lain, jangan ucapkan syabas terlalu awal. Kita perlu sedar, ini adalah isu yang belum pernah berlaku sebelum ini. Kita perlu pertimbang untuk buat kajian terperinci dan melihat isu ini lebih jauh. Isu ini bukan hanya perang menembak, (tetapi) peperangan psikologi." http://www.sinarharian.com.my/nasional/musa-hitam-tidak-boleh-ambil-mudah-isu-lahad-datu-1.139060

3)  POLITIK PERKAUMAN
"Kita dalam suasana pilihan raya umum (PRU) pada pendapat saya dulu, baru ini dan sekarang, barang siapa yang menggunakan perkauman sebagai isu politik adalah ahli politik yang bankrap."
http://www.sinarharian.com.my/politik/musa-politik-perkauman-politik-bankrap-1.139020

4) EKONOMI MELAYU
"Masanya sudah tiba orang Melayu janganlah meneruskan sikap terlampau merendah diri hinggakan kita boleh anggap sebagai 'inferiority complex. Sikap terlalu merendah diri dan kebergantungan terus kepada kerajaan bagi mendapatkan sesuatu lesen atau tender perniagaan harus dilupuskan dari minda masyarakat Melayu.
http://www.sinarharian.com.my/nasional/jangan-terlalu-gantung-pada-kerajaan-nasihat-musa-hitam-1.139011

5) KRONISME DAN NIPOTISME DALAM EKONOMI MELAYU
"Ini adalah sebahagian daripada kehidupan. Kita kena sentiasa berhati-hatilah."
http://www.sinarharian.com.my/nasional/jangan-pandang-survival-ekonomi-melayu-dari-sudut-negatif-kata-musa-hitam-1.139036

6)  SKANDAL DALAM GLC
"Kalau ada skandal (dalam GLC) bukan kerana Melayu atau kaum, tetapi kerana perasaan tamak. Anak-anak Melayu yang bekerja di sana (GLC)."
http://www.sinarharian.com.my/nasional/musa-ekuiti-melayu-lebih-30-jika-ambil-kira-glc-1.139038

No comments: