Tuesday, August 23, 2011

AL-KISAH TIGA MENTERI

"Dalam bulan yang mulia ini juga saya ingin mengingatkan tiga orang sahabat yang menjadi Menteri dalam kabinet sekarang agar jangan keterlaluan untuk mengenakan saya.

"Seorang Menteri dilaporkan berkata kepada dua orang Menteri lain bahawa jika mahu mendapat kembali Selangor maka Khir Toyo perlu didakwa. Sekarang Menteri yang sama berkata jika mahu menang Selangor Khir Toyo perlu dipenjarakan. "
- Nukilan Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor.
http://www.drkhir.com/2011/08/selamat-hari-raya-maaf-zahir-batin-dan.html

Mustahil Khir Toyo jahil akan politik Umno. Politik Umno ialah politik zero sum game. Kalau kalah, kalah kesemuanya, kalau menang, menang kesemuanya.

Tidak mungkin Khir Toyo tidak tahu. Kalau dah jatuh, pastikan dianya dipijak-pijak. Dalam kes Khir Toyo, nahas beliau cari sendiri.

Sekarang pun orang sedang bercakap mengenai kem Najib Razak dan kem Muhyiddin Yassin. Tiada apa yang memeranjatkan. Sudah menjadi lumrah di dalam Umno bila seseorang pemimpin itu dilihat gagal memimpin akan ada calon baru muncul.
http://barkingmagpie.blogspot.com/2011/08/dangerous-troika-to-get-rid-of-najib-is.html
http://www.rockybru.com.my/2011/08/abang-din-gunning-for-no-1-seat.html

Apa salahnya ada calon baru sebagai opsyen kepada rakyat. Semangat demokrasi perlu disegarkan.

Di Amerika Syarikat, Presidennya di cabar empat tahun sekali. Yang terbaik dan yang berjaya menyakinkan rakyat akan dipilih rakyat tanpa mengira ianya dari parti demokratik atau republikan.

Kepada Khir Toyo, beliau sebenarnya tak perlu kisah sangat dengan pe'el tiga Menteri ini. Tumpukan perhatian untuk mempertahankan diri beliau di mahkamah.

Kalau mahkamah yakin beliau tidak bersalah, tiada apa yang hendak dirisaukan.

Kita faham akan masalah pemimpin-pemimpin Umno Selangor selepas Khir Toyo. Bukan mudah bagi mereka untuk menghidupkan kembali keyakinan rakyat terhadap Umno terutamanya kakitangan kerajaan yang dahulunya merasa terhina apabila dihadiahkan penyapu oleh Khir Toyo.

Begitu juga dengan penganut Hindu di Padang Jawa yang kuil mereka diruntuhkan semasa pentadbiran Khir Toyo.

Khir Toyo tidak perlu sensitif dengan cakap-cakap belakang tiga Menteri ini. Mereka hanya cuba mencari formula terbaik untuk memenangi semula Selangor.

Kalau perlu mengorbankan seekor kambing, apa salahnya sekiranya hadiahnya ialah negeri Selangor kembali ke tangan Umno.

Umno sudah berjasa kepada Khir Toyo, jadi tiada apa yang perlu diungkitkan Khir Toyo lagi.

Tanpa Umno, Khir Toyo akan hanya kekal sebagai Adun biasa sepertimana Adun-Adun lain di Selangor ketika ini.

No comments: