Tuesday, April 19, 2011

NG YEN YEN MAHU SUPP TOLAK JAWATAN DI SARAWAK

“SUPP mesti akur kepada kemahuan masyarakat Cina. Tiada pilihan lain kecuali tidak menyertai kabinet kerajaan negeri Sarawak. SUPP perlu tanya diri mereka... adakah menyandang jawatan dalam kabinet membolehkan mereka menjalankan kerja dan tanggungjawab dengan efektif.” - Naib Presiden MCA Ng Yen Yen.
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/4/19/nation/8505034&sec=nation

Kita jangan lupa akan kenyataan yang dibuat oleh Ng Yen Yen ini kerana mungkin kita perlu mengingatkan pemimpin MCA terutamanya Ng Yen Yen akan pendirian beliau ini selepas keputusan PRU-13 di ketahui nanti.

Janganlah pula Ng Yen Yen hanya pandai menasihati orang lain.

Sudah menjadi perangai orang politik, kalau boleh hendak menongkat langit. Ada Menteri yang sudah mencecah usia 70 tahun masih bertungkus-lumus melobi Najib Razak dan Rosmah Mansor agar dapat dikekalkan di dalam Kabinet selepas PRU-13.


Begitu sukarnya orang politik mahu meninggalkan jawatan. Lihat sajalah apa yang terjadi kepada Presiden SUPP George Chan. Selagi tidak dijatuhkan, jangan harap hendak melepaskan jawatan.

Presiden Gerakan Koh Tsu Koon tanpa segan-silu memegang jawatan Menteri walaupun beliau dimalukan di Pulau Pinang.

Nasihat Ng Yen Yen kepada SUPP ada kebenarannya. Apalah gunanya pemimpin SUPP memegang jawatan di dalam Kabinet Ketua Menteri yang penuh kontroversi.

Pemimpin perlu ada maruah. Pengundi Cina Sarawak jelas menolak kerajaan. Oleh itu tak perlulah SUPP berada dalam Kabinet Kerajaan Taib Mahmud.

Tetapi bukan senang nak jadi Menteri Kabinet. Gaji besar, elaun tinggi dan dilayan sebagai Menteri.

Itulah sebab kita terbaca akan berlakunya pergeseran di kalangan pemimpin SUPP. Pemimpin yang menang mahu menjadi Menteri, yang kalah mahukan beliau menolak jawatan tersebut.
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/4/19/nation/8505034&sec=nation

Seharusnya yang menang mencontohi sikap Ng Yen Yen dengan menolak jawatan yang ditawarkan oleh Taib Mahmud.

Kita juga berharap selepas PRU-13 nanti, apabila pengundi Cina menolak MCA, Ng Yen Yen menolak jawatan kabinet yang bakal ditawarkan oleh Najib.

Pada masa itu, Ng Yen Yen amat diperlukan oleh MCA untuk menghidupkan semula semangat parti. Tidak perlulah Ng Yen Yen terbang ke New Zealand, London, China, Paris, New York, Amsterdam dan seluruh pelusok dunia seperti yang dilakukannya hari ini atas perbelanjaan kerajaan.

Apabila MCA ditolak pengundi Cina nanti, Ng Yen Yen pasti sedar, adalah lebih efektif berada di luar kabinet.

Seharusnya setiap pemimpin MCA akur dengan pendirian Ng Yen Yen menolak tawaran jawatan Kabinet oleh Najib nanti.

Kita sudah dapat meneka akan keputusan PRU-13 nanti.

MCA akan turut berkubur seperti mana Gerakan dan SUPP kerana parti-parti ini tidak lagi relevan kepada masyarakat Cina.

1 comment:

Anonymous said...

Sepatutnya Yen Yen mengatakan MCA dan Gerakan tidak akan menerima kaedah BN utk menjadi calon di kawasan Melayu.