Tuesday, April 26, 2011

DATIN PADUKA SERI ROSMAH LECTURE SERIES

Pada 12 Disember 2005, Uniten memulakan siri pertama "Tun Dr Mahathir Lecture Series" di mana bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir menjadi personaliti pertama yang menyampaikan ucaptama di sidang kuliah tersebut.

Pada ketika itu, Dr Mahathir bercakap mengenai "kepimpinan di dalam pengurusan krisis".
http://www.tnb.com.my/highlights/2005/11/uniten-tun-dr.-mahathir-mohamad-lecture-series-on-12th-december-2005-leadership-in-crisis-management.html

Tujuan Uniten menganjurkan sesi ucaptama akademik seumpama ini adalah untuk mendedahkan kita kepada perubahan lanskap dunia baik dari segi politik mahupun ekonomi.

Menurut Pengerusi Tenaga Nasional Leo Moggie, siri ucaptama ini dinamakan sempena nama Tun Dr Mahathir sebagai satu penghormatan kepada beliau sebagai seorang pemimpin dan pemikir yang berwawasan. http://www.uniten.edu.my/newhome/content_list.asp?contentid=3463

Sebenarnya, jarang sekali sesuatu "lecture series" dinamakan sempena nama seorang pemimpin. Syarikat besar seperti Sime Darby dan Khazanah Nasional juga turut mengadakan "lecture series" mereka tetapi ianya tidak dinamakan sempena nama seorang pemimpin.

Sime Darby menamakannya "Sime Darby Lecture Series" sementara Khazanah Nasional menamakannya "Khazanah Global Lectures".

Dr Mahathir mungkin pemimpin pertama yang diberi penghormatan sedemikian, tetapi Tun Abdul Razak juga turut menerima penghormatan yang serupa.

Razak School of Government, Universiti Tun Abdul Razak, juga mengadakan "lecture series"nya dan ianya dikenali sebagai "Razak Lecture Series". Tidak perlulah Jelapang menghurai akan jasa Tun Abdul Razak kepada negara.

Jumaat ini, satu PENGUMUMAN BERSEJARAH akan dibuat di Dewan Persatuan Murid-Murid Tua Kolej Tunku Kurshiah yang juga dikenali sebagai Old Girls Association (OGA).

Di situlah akan diumumkan satu "lecture series" yang baru yang akan dinamakan "DATIN PADUKA SERI ROSMAH LECTURE SERIES," sempena nama wanita terulung kita, Datin Paduka Seri Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak. Lihat link berikut: http://www.tkcoga.org/

Tahniah Datin Paduka Seri!

No comments: