Thursday, July 1, 2010

KSN, KSU & PEGAWAI JKR PALING BERKUASA

KSU PALING BERKUASA
Satu ruangan pojok di Mingguan Malaysia Ahad lepas menyiarkan sesuatu yang memeranjatkan.

Ianya perihal apa yang dikatakan KSU yang paling berkuasa di dalam perkhidmatan awam.

Antara ungkapan yang digunakan di dalam ruangan pojok tersebut ialah:

"SEBENARNYA sudah lama Awang mahu lontarkan hal ini. Tentang seorang Ketua Setiausaha (KSU) di sebuah kementerian yang dikatakan begitu berkuasa sehingga membuat banyak percaturan mengikut apa yang beliau suka."

"Malah ada yang membuat dakwaan serius terhadap KSU berkenaan, yang melibatkan soal integriti dan kecelaruan tadbir urus. Khabarnya, jika dibuat undian sulit di kalangan pegawai dan kakitangan semua peringkat di kementerian tersebut apakah wajar KSU itu dikekalkan, keputusannya pasti majoriti mahukan perubahan."

"Malah ada yang mendakwa KSU berkenaan dikatakan bijak memanipulasi keadaan agar segala keputusan sentiasa memihak kepada percaturan beliau."

"Siapakah KSU yang dimaksudkan? Awang tidak bercadang untuk mendedahkan namanya. Awang percaya dengan secebis kisah kecil ini, mungkin ada yang boleh bayangkan siapakah KSU berkenaan? Terserah kepada tafsiran masing-masing."
http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0627&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm

Penulis ruangan pojok Mingguan Malaysia ini enggan mendedahkan siapa KSU tersebut. Tetapi kalau dilihat pada komen-komen di dalam blog-blog berikut, mungkin ada yang dapat membuat telahan masing-masing. Baca blog-blog berikut:
Mummy Rokiah: http://mummyrokiah.blogspot.com/2010/06/jawapan-kepada-awang-selamat-ksu-mana.html
Maharaja Blogger: http://maharajablogger.blogspot.com/2010/06/ksn-mesti-siasat-ksu-mana.html

KSN PALING GELISAH

Blogger Another Brick in the Wall menulis mengenai kegelisahan di Putrajaya dan tulisan beliau tertumpu kepada Ketua Setiausaha Negara Sidek Hassan. Antara kata-kata rakan blogger ini:

"Apabila Perdana Menteri menyambung kontrak Sidek setahun lagi kepada 23 Jun 2011, ia telah menimbulkan kegelisahan."

"Pada pandangan kakitangan Kerajaan, Sidek, mengikut persepsi mereka, seorang KSN yang tidak mempunyai prestasi yang baik dan pentadbir yang tidak sensitif."

"Najib seharusnya meniliti dakwaan ini secara serius. Jika tidak beliau akan dimalukan dengan Putrajaya jatuh ke tangan Pakatan Rakyat di dalam pilihanraya akan datang."
http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2010/06/restless-in-putrajaya.html

PEGAWAI TINGGI JKR SUAMI/ISTERI KONTRAKTOR

Ini adalah dakwaan blogger Another Brick in the Wall. Dalam tulisan beliau mengenai Zarinah Anwar dan suami beliau, Azizan Abdul Rahman, yang didakwa sebagai rakan Kalimullah Hassan, Another Brick in the Wall menulis mengenai penglibatan suami Zarinah dengan projek hospital Shah Alam.

Lebih menarik lagi apabila blogger ini menulis perkara berikut:

"Ada lagi maklumat yang perlu kepastian. Terdapat pihak di dalam Sunshine Fleet (kontraktor) dikatakan berkahwin dengan pegawai tinggi di dalam JKR."
http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2010/07/filling-missing-pieces-of-mrs-zarinahs.html

Bagi Jelapang, mustahil KSN tidak mengetahui siapa KSU yang paling berkuasa dan siapa pegawai tinggi JKR yang berkahwin dengan kontraktor.

Demi perubahan dan keterbukaan, KSN harus tampil ke hadapan untuk memberi isyarat kepada rakyat dan kakitangan kerajaan bahawa beliau mahu perubahan di dalam perkhidmatan awam dengan tidak melindungi mereka-mereka ini.

Sekiranya KSN enggan, seperti kata blogger Another Brick in the Wall, Perdana Menteri harus memikirkan semula samada perlu atau tidak Sidek terus memegang jawatan KSN.

5 comments:

Anonymous said...

no balls bro...

Anonymous said...

Bro,

Memang ni cerita lama yang Najib tak pernah nak address. KSN si Sidek ni memanglah teramat kurang ajar dan biadap. Tak adalah nak pikir masalah rakyat. Apa hal sambung kontrak dia pun aku tak paham. Najib ni memang dari dulu, cakap je lebih ..buatnya tak ada langsung.
Najib ni lahir anak bangsawan. Manalah dia tau susah rakyat macam kita ni. Pegawai kerajaan aka KSU Kementerian ni semuanya saudagar bro.
Kau amiklah contoh MOF. Pompuan2 yang jadik boss2 kat sana. Puteh, Faizah, Eashah ...semuanya buat duit giler2. Tak percaya, hantarlah SPRM. Yang paling lahanat, Siti Hadzar.Bab aniaya orang ni ..memang keje dia buat hari2. Dulu zaman mamak pukimak Noh Yackop dulu, menteri kewangan Siti Hadzarlah dengan pegawai khas dia Karina. Sama je sundalnya.
Macam mana orang tak menyampah ngan BN bro. Dahlah orang politik perangai macam tu ..ini pegawai kerajaan lagi hebat.
Ayat2 dia orang ni senang je ..kau pakailah kuasa menteri ..politican come and go but we will always be here ..so now you tell me who is powerful ...hehehe ..pikirlah bro
Najib ni memang tak ada political will. Cakap dengar nadi rakyatlah ..LANCAU !!!!!!!!!

amirrash said...

patutnya bukan KSU yang jadi isu. KSN yang isu. KSN tu la penyebab BN kalah pada PRu12 yang lalu. sebabnya mudah aja. "saya (KSN) malu nak mintak bonus pada Kerajaan". si pendek ni memang tak berapa pandai. kalau tak dia yang nak mintak pada KErjaaan siapa lagi yang patut mintak? dia jadi KSN sebagai KEtua Penjawat awam. kalau dia sebagai ketua tak nak cakap, siapa lagi? sebab tu lah kita kalah dalam pru12. alih2 KSN sambung lagi kontrak. hmm...KSN ni, keputusan dia ikut hati, bukan ikut akal. bak kata rais yatim "akal tak datang sekali". ayat itu memang sesuai untuk orang yang pendek akal.macam dia dan KSN

Budak kampung said...

Belajar bersopan santun dan komen lah dengan profesional. Jangan mengunakan kata -kata kesat terhadap insan yang hidup. apa dosa beliau.

Ada bukti yang nyata. Tunjukkan pada Pihak Yang Berkuasa.

Anonymous said...

Apalah budak kampung ni ...memanglah kau ni budak kampung ..nak beradap ??? ..duduk dalam hutanlah ..ini cyber world bro ..tak nak baca main psplah ..selama ni kita dah beradap ..ksu buat kurang ajar ..ahli politik buat kurang ajar ..kau nak suruh rakyat beradap lagi ..betullah sengal kau ni ..nak komen pasal posting ...komen jelah ..komen orang kau ni ingat kau sapa nak menilai ...orang punya sukalah bangang ...kau cakap bagi kat pihak berkuasa ..kat kampung kau tak ada surat khabar ke ...kau tak baca ke kes2 yang confirm kena boleh lepas senang2 ..

SHUT THE FUCK UP BUDAK KAMPUNG ..