Wednesday, July 8, 2009

APA PERLU MATEMATIK & SAINS DIAJAR DALAM BAHASA MANDARIN & TAMIL?

PENGUMUMAN MUHYIDDIN YASSIN

Pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah kebangsaan akan dilaksanakan dalam Bahasa Malaysia berkuatkuasa pada 2012.

Pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik di sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil pula akan dilaksanakan dalam bahasa ibunda masing-masing.

Strategi Kementerian Pelajaran untuk memartabatkan Bahasa Melayu dan memantapkan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan. http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/news_lite.php?id=423861

KENYATAAN MUHYIDDIN MENGENAI REAKSI TUN DR MAHATHIR MOHAMAD

Dr Mahathir umumnya menerima hakikat mengenai perlunya dasar itu diubah.
http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/news_lite.php?id=423861

REAKSI DR MAHATHIR

"Saya tidak bersetuju ia dimansuhkan.Kerajaan sudah buat keputusan. Saya cuma diberi taklimat, saya cuba beri cadangan, minta kalau tak boleh dibuat semasa sekolah rendah, sekurang-kurangnya di sekolah menengah, tapi mereka tolak dan tak terima. Jadi itu bukan consultation, tapi cuma taklimat."

"Kata mereka ini untuk memartabatkan bahasa kebangsaan, tapi di sekolah Cina, mereka guna Bahasa Mandarin dan di sekolah Tamil mereka guna Bahasa Tamil. Lagipun kita tak boleh belajar bahasa melalui sains dan matematik. Bahasa mempunyai subjeknya sendiri."
http://www.agendadaily.com/cmspreview/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_5aa18dfc-7f000010-96478e00-33a4dae6

Saya sedih kerana masa depan anak-anak, anak-anak akan jadi mangsa dasar ini.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0708&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_22.htm

SEKILAS PANDANG: Kita setuju Matematik dan Sains diajar semula dalam Bahasa Melayu. Yang kita kurang faham ialah kenapa ianya dibenarkan diajar dalam Bahasa China dan Tamil kalau kita mahu memartabatkan Bahasa Melayu?

Adakah membenarkan Matematik dan Sains diajar dalam Bahasa Mandarin dan Tamil sejajar dengan slogan SATU MALAYSIA yang dibawa oleh Najib Razak?

6 comments:

Anonymous said...

Bagus selepas ini ramai la umat ISlam yg tetap akan jadi bodoh bahasa inggeris terutamanya di pendalaman..

Dan bagus kerana bahasa tamil dan cina juga telah di martabatkan..

persoalan disini.kenapa pihak yg menagung-agung kan bahasa malaysia tidak mendesak supaya semua sekolah tak kira kebangsaan atau jenis kebangsaan mengajar bahasa melayu,kerana ini akan memmertabatkan bahasa melayu kepada semua rakyat malaysia.

Kalau setakat nak ajar bahasa malaysia kepada rakyat melayu sahaja baik tak payah..

Bagi pendapat saya,org-org yg menentang PPSMI adalah org yg tidak memandang jauh kehadapan dan mementingkan diri sendiri.. cuba tanya Pak Samad Said dan kawan-kawan nya apakah yg telah mereka lakukan untuk memartabatkan bahasa malaysia dalam teknologi dan sains?? Jawapannya tiada!!

PPSMI bukan utk memertabatkan bahasa,ia adalah utk penguasaan ilmu sains dan teknologi.. Dan dalam bahasa inggeris sekali pun bukan bertujuaan utk mempelajari tatabahasa atau lenggok bahasa tetapi utk memahami proses dan fakta.


Sungguh sedih sekali org yg kononnya berilmu rupanya cetek pemikiran mereka.

Ini termasuk PM,TPM,semua menteri,semua pemimpin PAS dan kuncu-kuncu, semua pemimpin melayu PKR dan YANG PALING BODOH adalah PAK SAMAD SAID serta KAWAN-KAWAN nya..

wassalam

Unknown said...

Celaru..kalut..payah..serba tak kena nampaknya. Antara hakikat bahasa Melayu dan kepentingan politik yg sedikit dari golongan minoroti.

Anonymous said...

Kata nak memertabatkan BAHASA MELAYU mengapa pula bahasa tamil/cina boleh diajar di sekolah tamil/india.Najib takda telok.Umno telok kecut.

Anonymous said...

You can ask to revert teaching back to BM, but don't drag others along with you. non-Malays have no issue with maths and science teach in their own language. In fact that is how they get good foundation in these subjects.

Unity? Sometimes with our selfish interest as well as idiocy to follow some leaders, we forego the future of our young. How sad! And many still think that it is a triumph in their struggle. My question is struggle to achieve what? To be more inwards looking?

Progressive nations are always looking for innovative ways to breakthrough and leapfrog over others. The opposites are always looking for ways to trap themselves in their comfortable coconut shell. It is really sad indeed that people are celebrating the dent in the country's future. More so for Malays as they are generally the weaker ones in such subject.

anak melayu said...

wahai mahyidin..pe sudah jd...sbg menteri pelajaran yg berbgsa melayu, jdlah seorg yg tegas..jgn terlalu nk amek ati org yg akhirnye merugikan BANGSA sendiri.beginilah,dlm pengamatan sy,sy MEMANG kecewa dgn penggunaan bhs mandarin dan tamil utk sains+math di sekolah jenis..merapu sudah ni...sy xphm strategi ape yg diguna sebenarnya..tlgla lksanakan sekolah satu bahasa je...BAHASE KBGSAAN=MELAYU..kerna lpas ni,jika ppsmi diteruskan pn...sastrwan negara smue ni xdela nk meraung dan merayu..tlgla bebincng dgn org ats MCA dan MIC...kalo btul mereka nk bersatu=1 M'SIA..jgn nk duet bwah meja je..sy rase..klo pmimpim bukn mlayu la yg jd PM,silap2 bhs inggeris dijadikan bhs pgntar dan skolah jnis dteruskan..pkir2la mnteri woi...ni pn utk kebaikan cucu2 awk jugak...x gtuh..

Anonymous said...

Matematik & Sains diajar dalam apa bahasa mukan satu masalah!
Tetapi subjek-subjek tersebut lebih sesuai diajar di Sekolah Menengah dengan Bahasa Inggeris manakala sesuai diajar di Sekolah Rendah dengan Bahasa Ibunda.

Why mother toungue in primary school? Because children speaking their own language in home for 6 years. If they cannot manage to understand the "new" language in the school, how they study maths in English? Can u imagine the situation if Malays study maths in Mandarin, while Chinese study maths in Tamil?

Now, why English in secondary school? English is international lingua franca! I know we are Malaysian, we should proud of our language, Bahasa Melayu! But if the Maths and Science have limited resources in Bahasa Melayu, how student going to further research on books and internet which almost all information available in English?

You have 5 years to prepare your Maths & Science in English. Then you go to Pre-U or University should have problem.

To all Malaysian,
Please think rationally!