Wednesday, July 22, 2009

MAJLIS PEGUAM: SURUHANJAYA DIRAJA PATUT JUGA SIASAT KEMATIAN TEOH BOON HOCK

Banyak pihak mendesak Najib Razak menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja untuk menyiasat kematian Teoh Boon Hock.

Sebaliknya Suruhanjaya ditubuhkan hanya untuk mengkaji semula Piawaian Prosedur Operasi (SOP) SPRM.

Dan bagi menyiasat kematian Teoh, Najib yang mempengerusikan mesyuarat Kabinet petang tadi membuat keputusan satu inkues yang diketuai oleh seorang majistret akan dijalankan minggu depan bagi menentukan punca kematian Setiausaha Politik kepada seorang Exco Selangor itu. http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/news_lite.php?id=427213

Majlis Peguam memberi pandangan mereka mengenai perkara ini semalam. Kata Presidennya Ragunath Kesavan:

"Majlis Peguam berharap penubuhan Suruhanjaya Diraja yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan turut menyiasat punca kematian setiausaha politik exco Selangor, Teoh Beng Hock.

"Ini adalah kerana kuasa sesebuah inkues bagi menentukan punca kematian adalah terhad berbanding kuasa Suruhanjaya Diraja.

"Selain itu, inkues dikendalikan oleh seorang majistret yang bertindak sebagai koroner dan beliau biasanya merupakan seorang pegawai yang paling junior.

"Koroner tidak boleh mengarahkan supaya siasatan dijalankan bagi menentukan punca kematian." http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/news_lite.php?id=427318

Ikuti juga pandangan blogger Aisehman mengenai perkara yang sama: http://aisehman.org/?p=1555

Malangnya, tiada tindakan diambil terhadap penyiasat SPRM yang mengendali kes Teoh kecuali ketua siasatan yang ditukarkan ke ibupejabat SPRM serta merta. Sebaiknya, mereka digantung dari menjalankan tugas sehingga siasatan selesai.

No comments: