Monday, December 9, 2013

ROMBAKAN KABINET: ANIFAH AMAN DIGUGURKAN?



Sudah dua hari Perhimpunan Agung Umno berakhir, tetapi perbicangan penggulungan oleh Najib Razak masih menjadi perbualan ramai.

Bijak Najib menarik perhatian ahli-ahli Umno kali ini apabila beliau menyentuh mengenai JASA isteri beliau ROSMAN MANSOR kepada rakyat. (Lihat video di atas).

Ini yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia:

KUALA LUMPUR 7 Dis. - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini buat pertama kalinya berkongsi cerita secara terbuka mengenai jasa dan peranan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor dalam membantu rakyat Malaysia yang tidak pernah diceritakan kepada umum sebelum ini.
Najib berkata, dalam kejadian pertama kira-kira dua tahun lalu sewaktu seorang pelajar Malaysia telah ditahan di penjara oleh kerajaan Mesir kerana disyaki menjadi 'perisik.'
"Saya minta isteri saya telefon isteri Presiden Mubarak, Susan Mubarak merayu supaya pelajar kita itu dibebaskan, dalam masa dua jam sahaja dia dibebaskan," katanya ketika menggulung perbahasan pada Perhimpunan Agung UMNO 2013 di sini, hari ini.
Kejadian kedua pula kata Perdana Menteri, berlaku sewaktu pergolakan di Mesir dan kerajaan Malaysia berhadapan dengan masalah tidak cukup penerbangan untuk membawa balik pelajar dalam Operasi Piramid.
Menurut Najib, kerajaan Malaysia terpaksa meminta jasa baik kerajaan Arab Saudi membenarkan para pelajar terlibat menaiki pesawat Charlie, turun di Jeddah dan ke Kuala Lumpur tanpa memerlukan visa.
"Itu satu permintaan yang sukar diberikan oleh kerajaan Arab. Tetapi kerana networking dengan keluarga diraja yang telah diusahakan oleh isteri saya, kerajaan Saudi membenarkan pelajar-pelajar kita," katanya.
Malah menurut Najib, kerajaan Arab Saudi turut menyediakan dua penerbangan Jumbo 747 secara percuma.
"Inilah antara sumbangan isteri saya kepada rakyat Malaysia," katanya sambil menjelaskan isterinya turut menjadi sasaran kritikan pihak yang hendak mengkritik beliau.
Menurut beliau, Rosmah turut memainkan peranan besar dalam meningkatkan pendidikan awal kanak-kanak melalui Program Permata selaku penaungnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/UMNO_2013/20131208/um_05/Rosmah-turut-main-peranan-bantu-rakyat#ixzz2mxM1k2vE
Seorang rakan menelefon dari PWTC selepas tamat perhimpunan Sabtu lepas.

Terkejut Jelapang apabila beliau mengatakan "Habis lah Anifah Aman. Tak buat kerja".

Katanya: "PM baru cakap, Rosmah telefon Suzanne Mubarak. Nasib baik ada Rosmah. Kalau tidak tak tau apa nak jadi dengan rakyat Malaysia di Mesir dua tahun lepas. Sampai dapat jet 747 nak bawa rakyat Malaysia keluar.

"Kalau PM tak cakap, aku pun tak tau. Lepas ni kalau kita ada masalah dengan Amerika, kita boleh suruh Rosmah call Michele Obama minta tolong. Rosmah selalu naik jet pi Amerika. London lagi kerap. Aku rasa bini David Cameron pun dia kenal. 

"Nasib baik ada Rosmah. Kalau tidak, habis lah kita. Anifah Aman tak buat kerja. Rupa-rupanya Rosmah duk buat kerja dia selama ni. Aku rasa Anifah kena buang bila PM rombak Kabinet nanti".

Hari ni baru Jelapang dapat tengok kenyataan PM mengenai isteri beliau di dalam YouTube kerana Jelapang tak dapat ke perhimpunan baru-baru ini.

Rasanya, eloklah PM tukar Anifah ganti dengan Datin Seri Rosmah. Datin Seri network kuat. Lagipun dia selalu keluar negara menjalin hubungan silaturrahim dengan isteri-isteri pembesar luar negara terutama di New York dan London.

Ramai blogger-blogger lain turut membuat komen mengenai kenyataan Najib mengenai jasa Rosmah. 

Antaranya.

1) Kadir Jasin

Berpandukan maklumat Mohd Najib itu, eloklah beliau menimbang semula kedudukan Menteri Luar Negeri, Anifah Aman kerana ternyata beliau tidak seberkesan Rosmah dalam menyelesaikan krisis antarabangsa.

Begitu juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Perindustrian, Mustapa Mohamed, MenteriPembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Rohani Abdul Karim dan Menteri Pelajaran, Muhyiddin Mohd Yassin kerana Rosmah juga terlibat di sana-sini dalam tugas-tugas yang sepatutnya dilaksanakan oleh menteri-menteri berkenaan.

Dengan cara ini kita boleh menggugurkan menteri-menteri yang tidak “perform” dan sekali gus menjimatkan perbelanjaan negara dengan mengurangkan bilangan kementerian.

Saya dah berbuih mulut macam lembu kena penyakit kuku dan mulut mencadangkan agar Rosmah masuk politik, dilantik jadi menteri. Malah menjadi Perdana Menteri jika mendapat kepercayaan rakyat jelata.

http://kadirjasin.blogspot.com/2013/12/pau-2013-antara-cinta-dan-jasa.html

2) Paneh Miang

12. Jasa Rosmah yang Najib sebut tu sebenarnya tak salah pun. Keluarga 'mangsa' yang di bantu Rosmah pasti menghargai usaha Rosmah 'menyelamatkan' anak mereka. Cuma disebabkan terlalu ingin mempertahankan Rosmah, Najib secara tak langsung telah membuka pekong betapa lemahnya beliau selaku Perdana Menteri termasuk barisan kabinetnya dalam mengendalikan krisis yang dihadapi negara hingga terpaksa minta tolong bini. 

13. Mungkin dah sampai masanya Najib lantik Rosmah sebagai senator untuk jadi Duta, jika tidak pun Menteri Luar. Ternyata menteri kabinet Najib tak berguna sehabuk kerana terpaksa bergantung kepada pengaruh Rosmah untuk menyelesaikan masalah. Disebabkan pengaruh Rosmah terlalu hebat hingga dikhabarkan mampu menarik pelaburan ke dalam negara, mungkin juga sesuai Rosmah dilantik terus menjadi Perdana Menteri menggantikan suaminya. Mungkin itu lebih praktikal.

14. Tidakkah orang UMNO terfikir publisiti Rosmah yang keterlaluan mungkin turut menyumbang kepada pengurangan undi popular BN di PRU-13 hingga BN gagal memperoleh kerusi 2/3? Ada sesiapa yang pernah buat kajian?

http://paneh.blogspot.com/2013/12/ucapan-cerdik-seorang-presiden_9.html

3) ASPAN ALIAS

Sahabat saya yang bersama saya berkata, “Muhyidin sekarang pun adalah Timbalan Perdana Menteri Kedua kerana Timbalan Perdana Menteri Pertama ialah Najib Tun Razak. Perdana Menteri sebenarnya ialah Rosmah Mansor”. Semasa itu kami mengambilnya hanya sebagai jenaka dan tidak mengambilnya sebagai satu isu serius. Maklum sajalah politik di negara ini, sarat dengan spekulasi yang tidak menentu.

Tetapi Sabtu lepas jenaka diantara kami dimajlis keramaian itu sudah bukan jenaka lagi. Rakan yang berjenaka dengan kami dahulu itu menelefon dan berkata, “Ha bro, betui tak yang teman beritahu dulu? Najib sendiri ‘confirm’ kan yang isterinya sememangnya mempunyai keupayaan yang lebih dari Najib. Isterinya lebih hebat dari beliau sendiri. Ha…isterinya sememangnya bertaraf Perdana Menteri kemampuannya”.

Maksud rakan saya tadi ialah Najib sebenarnya adalah seperti Timbalan kepada Rosmah Mansor. Maka Muhyidin itu adalah Timbalan Perdana Menteri Kedua. Jika kita percaya dengan kata-kata Najib semasa ucapan penggulungan beliau sabtu lalu, sememangnya benar Rosmah itu adalah seperti ‘Perdana Menteri de facto’ kita. Itu lah sebabnya buat kali pertama kita mendengar Najib mengampu isterinya sendiri dihadapan khalayak ramai.

Najib pula disebaliknya ditakuti dan menjadi ampuan jemaah kabinet. Menteri-Menteri Besar serta Menteri seperti Shahidan Kassim yang mengampu Najib dan Rosmah sendiri. Maka benarlah Rosmah Mansor itu ‘Perdana Menteri de facto’ negara dan Timbalannya ialah Najib, suaminya yang pandai berucap bergegar itu.

Maka adalah elok dan molek jika Najib memberi laluan kepada isterinya untuk menjadi Perdana Menteri. “Let her become our real PM rather than acting like one” kata salah seorang sahabat saya yang selalu berhubung dengan saya.

1 comment:

Anonymous said...

Sdra Jelanpang,mohon
I LOVE PM.I LOVE PM .I LOVE PM.PM LOVE LOVE LOVE RM.
Tahniah kapada Ah jib Gor Gong.
Pelupor lifestyle Bangsawan jadi kutan IBDiLah dan KJ. .
Bapak Liberal moderate inklusive worldview transformaci blue ocean strategy the best is yet to come endless possibilities high income nation Truly Asia 1M4U.
Tahniah.

Puji RM kerana PM ada lah suami FLOM.

Shahidan dan Jamil khir puji FLOM di majlis resmi dan Parlimen.

High income nation sendiri bolih lah.
16,000,000 orang melayu tak ada peluang High Income.
Marah MB Selangor,tapi tak marah CM Penang Multi Tongsan tongkang Turun Cinabeng.
UMNO budayakan ampu ampu sana sini.

PM anggap PAU sebagai sendiri punya harta.sendiri punya roadshow sendiri punya reality show,Selebrity undangan FLOM---RM.
PRU yang akan datang Ah Jib adalah calon terbaik mendapat 1 term Presiden 1 Term PM.Izzah dah ambil aku punya line..

Bangsawan.
Lifestyle ikutan belia 17 tahun mengikut KJ.
Di hidangkan permata idola kecil fasbuk gajet hiburan menari untuk 365 hari -24 jam -7/11 dari pagi petang.
Hebat lifestyle ah jib kj ibdillah.
3.0 juta PATI/EXPAT sudah mengaku orang malaysia dan tak takut kapada penguatkuasa Malaysia.
Malah penguatkuasa takut kpd pati/pendatang/expat.
Lifetsyle yang di buru olih:
Se ekor llithuania,se ekor bosnia,se ekor lebanon,600,000 bangla,.
filipine,nepal.india,korea,jepun,nigeria,ghana,300,000 Iran,irak,kenya.1,300,000 Indon.Columbia,Venezuela.
(Truly Asia) dan every one can fly AA TS TFFFFF.
Kemaruk nya Ah Jib akan kepujian melangit.
Hingga buat arrangement sendiri dapat AWARD -CULTURE OF PEACE OLIH GLOBAL PEACE AWARD.LAKONAN OLIH GLOBAL PEACE FOUNDATION- PENGERUSINI NYA----KAh KAh KAH TAN SRI ZALEHA ISMAIL !!!!!!

Saifudin kalah temerloh new politik, akan award boss nya sendiri GLOBAL MOVEMENT OF MODERATES GREAT CHAIRMAN FOR LIFE !
SUPREME CONQUEROR All BLUE OCEANS !
GENERAL DECISION MAKER suami kapada MAJOR DECISION MAKER !
Classic betul ajib gor gong,arah sendiri punya foundation bagi award sendiri ,tebal betul kulit Ah Jib, macam IDI amin,serupa Korean Utara KIM senior, punya GREAT LEADER !!!!
Semua di persada world view akan puji Ajib GOR,kalau dapat ada mana NGO antarabangsa yang di biayai sendiri olih Ajib Gor Gong.

Great Leader !
Hero of PUTRAJAYA !
BUILDER OF FELDA EMPIRE!
SUPREME THINKER OF CONSULTANTS !
DeaR LEADER Of MODERATES AND LIBERALS PEACE LOVERS!!!!!

Hebat sungguh Visi 1M ah jib gor Great Leader KIM JUNIOR Korea Utara, malu wei Endless possibilities !
Bangsawan Ah Jib Gor Gong,role model bangsawan 1M.
Ah Jib Gor the English Anglopile Finance Minister.
Sombong ,tidak mau kurangkan extravagant expenditure dan abuse of public tax payers monies saperti RM7.2 biillion bayaran kpd CONSULTANT.
Anak murid Xi PRC konon.
Maha Guru aH JIB GOR Gong .
TAHNIAH ,mengara arah GLC dan skim pension beli harta tanah di ENGLAND - Ah jib gor gong dapat peluang pergi playground ENGLAND - Orang putih celup..
Tahniah ah Jib Gor Gong,the best big spender award of Malaysia.(suka sendiri puji punya bangsawan) Ah Jib Gor Gong,twitt twitt twitt lebih sikit lagi lah, hebat sungguh,mengkagumkan gandingan anda berdua PM dan RM.
Hebat betul.NOW EVERBODY CAN TWEEEET TWEEEET TWEEEET.
TOLONG TWIT LEBIH SIKIT TWIT Lah.TWIIIIITTT seluroh 1M4U FasBuk. SEMUA followers 1M4U KJ IBdiliah Saifudeen- TWEEEEEEEt LeR.
Kabinet Baru :
Ada menteri Baru Untuk
1.Menteri Keluargaan- RM
2.Menteri Pelajaran- RM
3.Menteri Hal Ehwal Luar Negeri-RM
4.Menteri Kewangan- RM.
5.Menteri Innovasi- RM.
6.Dan lain lain kementerian.
arjuna waspada
changkat lobak