Tuesday, June 11, 2013

ZAID IBRAHIM: NAJIB SEORANG BANGSAWAN "RICH & FAMOUS"

"Pada saat ini, Najib tidak langsung  termasuk dalam golongan “pemimpin kental.” Beliau dilahirkan dengan sudu perak di bibirnya. Dia seorang bangsawan dan menjalani kehidupan golongan kaya dan masyhur (rich and famous).  Kekadang saya memikirkan beliau adalah jenis manusia yang mahu diterbangkan dengan jet peribadi, katakan mahu melihat matahari naik di Sydney sebelum terbang semula dengan jet peribadi yang sama ke New York untuk menyaksikan pula matahari terbit bagi menyambut tahun baru! Beliau langsung tidak merasa terkilan dengan sifat keborosan keluarga beliau, walaupun ramai rakyat Malaysia masih lagi dibelenggu dengan pendapatan di bawah paras rendah." - Zaid Ibrahim




UMNO PERLUKAN SEORANG PEMIMPIN YANG KUAT DAN KENTAL
DITERJEMAHKAN OLEH JELAPANG
Ucapan berikut disampaikan oleh Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato’ Zaid Ibrahim kepada ahli-ahli Kelab Rotary Pudu di Shangri-La Hotel, Kuala Lumpur pada 10 Jun, 2013.

Selepas menyaksikan pilihanraya umum yang paling getir di dalam sejarah Negara kita, mungkin ramai ingin mengetahui apa yang akan berlaku seterusnya.  Apakah kesan keputusan PRU-13 kepada politik Malaysia dan apakah maknanya kepada kita?  Ianya satu persoalan yang besar untuk kita bincangkan di majlis makan tengahari ini, oleh itu saya akan hanya memperhalusinya dalam perspektif yang terhad iaitu: Apakah bentuk kepimpinan yang akan kita saksikan selepas berakhirnya PRU-13 baru-baru ini?

Memandangkan saya tidak lagi aktif di dalam politik, akan ada suara-suara yang kana mengatakan bahawa saya bukan orang yang sesuai untuk menjawab persoalan ini. Bagaimanapun, sebenarnya, tindakan saya menjauhkan diri dari politik telah membolehkan saya menganalisa dengan lebih terbuka dan dengan lebih objektif berbanding seorang ahli sesebuah parti politik. Saya tiada ikatan apa-apa dan tiada agenda untuk diperjuangkan. Apa yang akan saya katakan adalah berdasarkan semata-mata kepada penelitian saya dan pemahaman saya kepada perjalanan dalaman sesebuah partii politik di dalam konteks lanskap politik yang lebih besar.

Empat tahun yang lalu, di dalam ucapan saya di hotel ini juga, saya berkata Dato’ Seri Najib Tun Razak bukan lah orang yang sesuai untuk menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi. Dengan suasana di mana masalah rasuah begitu serius, meningkatnya elemen kehilangan percayaan di antara kaum, ditambahkan lagi dengan kelemahan ketara pasukan Polis dalam menagani masalah keselamatan dan bertambahnya kematian tahanan polis, saya percaya, negara kita memerlukan seorang pemimpin yang berani dan kental. Sejak PRU, kita terus dibelenggu dengan ketidakcekapan dan sikap tidak adil Suruhanjaya Pilihanraya, sikap tidak bertanggungjawab dan provokatif alat-alat media Umno yang berterusan menghentam mereka-mereka yang dilihat tidak menyokong Barisan Nasional,  penangkapan bertali arus dan pendakwaan terhadap pemimpin-pemimpin pelajar dan politik – kesemua ini adalah penyebab kepada suasana ketidaktentuan dan kemarahan rakyat pada hari ini. Adakah Perdana Menteri sanggup berdepan dan menyelesaikan isu-isu ini?

UMNO tidak akan berfungsi jika pemimpinnya lemah, begitu juga negara.  Disebabkan berpuluh tahun rakyat didoktrinasikan, termasuk ditakut-takutkan dengan ancaman kaum etnik lain, Umno memerlukan seorang pemimpin yang kental.  Pemimpin yang dimaksudkan ialah seorang pemimpin yang tidak takut pada keluarganya sendiri dan tidak takut kepada kepala-kepala perang Umno, dan seorang pemimpin yang utuh keyakinannya dan kemampuannya untuk memastikan agenda ekonomi dan sosialnya mencapai kejayaan.

Lebih penting lagi, Umno memerlukan seorang pemimpin yang jiwanya tidak sekali-kali mahu membiarkan bangsa Melayunya dikecewakan.  Beliau mestilah seorang pemimpin yang amat dipercayai oleh orang Melayu untuk menjaga kepentingan mereka. Tun Dr Mahathir Mohamad adalah satu contoh klasik seorang pemimpin Umno yang kental. Beliau mungkin telah melakukan beberapa kesilapan semasa pentadbiran beliau sebagai Perdana Menteri dan telah memberi beberapa projek kepada rakan bukan Melayu beliau, tetapi orang Melayu Umno amat yakin dan percaya kepada Dr Mahathir dalam menjaga kepentingan orang Melayu. Dr Mahathir mempunyai sejarah yang utuh dalam mempertahankan kepentingan orang Melayu tanpa perlu terlalu banyak bercakap. Walaupun sejak akhir-akhir ini beliau agar keras terhadap kaum Cina kerana menolak BN dan membuat kenyataan-kenyataan yang agak kurang enak di dalam blog beliau, Dr Mahathir tidak pernah bersikap demikian semasa beliau menjadi Perdana Menteri. Malahan, kaum Cina sentiasa menyokong BN semasa pentadbiran beliau. Dr Mahathir adalah seorang pemimpin Melayu yang kental dan diterima oleh semua kaum bukan Melayu.

Barangkali, kekuatan beliau ini membolehkan Dr Mahathir menggantikan Dasar Ekonomi Baru pada tahun 1990 kepada Dasar Pembangunan Nasional dan mampu mengenengahkan Wawasan 2020 yang merencanakan satu masa depan yang mana rakyat Malaysia dari pelbagai kaum dapat hidup harmoni di dalam sebuah negara yang maju. Itulah sebabnya, Dr Mahathir dengan kekuatan yang ada padanya mampu untuk memastikan pelajar sekolah belajar matematik dan sains di dalam Bahasa Inggeris.  Pada masa itu tidak ada Utusan Malaysia yang berani untuk menyerang dan mempermainkan beliau dan dasarnya, dan tidak ada penentangan dari ahli-ahli perniagaan Umno kerana beliau berpandangan jauh dalam memastikan kekayaan negara diagihkan sama rata.
Semasa tempoh kepimpinan beliau, tidak pernah ada hasutan kaum atau pandangan perkauman ekstrim seperti hari ini. Hubungan antara kaum Cina dan Melayu adalah baik kecuali pada satu ketika semasa Operasi Lalang pada tahun 1987.  Beliau mampu membuat sesuatu yang orang lain tidak mampu melakukannya. Itu lah sebabnya beliau berjaya melakar sejarah dengan  menandatangani perjanjian keamanan dengan Komunis. Jika beliau masih Perdana Menteri hari ini, Chin Peng  akan dibenarkan kembali ke tanahair. Dr Mahathir akan memastikan perjanjian tersebut dihormati dan Utusan (Malaysia) dan golongan Melayu ultra tidak akan berani menggangu beliau.  Itulah kemampuan seorang pemimpin Umno yang kental.

Saya bersedia untuk mengubah pandangan saya terhadap Prime Minister sekarang  (Najib Razak) sekiranya beliau menangani tiga isu utama yang membelenggu negara ketika ini. Pertama, beliau mesti menghentikan polarisasi kaum dengan membuat pendirian yang jelas dan tegas mengenai perkara ini. Beliau mesti membuktikan beliau berkemampuan mengawal Utusan Melayu daripada terus memprovokasikan kaum Cina. Kedua, perlu menangani rasuah yang semakin tenat dan penyelewengan kuasa di dalam negara, dengan keutamaan diberikan dengan merombak keseluruhan pasukan polis. Ketiga, beliau perlu mengubal undang-undang  hubungan kaum bagi memastikan kita mempunyai hubungan kaum yang lebih baik; dengan memastikan tiada tempat untuk “politik membenci” di antara kumpulan etnik di negara ini dan sekaligus menyelamatkan negara daripada mengalami kekacauan. Kesemua ini adalah langkah-langkah yang besar yang perlu diambil tetapi itulah tanggungjawab seorang pemimpin.

Pada saat ini, Najib tidak langsung  termasuk dalam golongan “pemimpin kental.” Beliau dilahirkan dengan sudu perak di bibirnya. Dia seorang bangsawan dan menjalani kehidupan golongan kaya dan masyhur.  Kekadang saya memikirkan beliau adalah jenis manusia yang mahu diterbangkan dengan  jet peribadi, katakan mahu melihat matahari naik di Sydney sebelum terbang semula dengan jet peribadi yang sama untuk ke New York untuk menyaksikan pula matahari terbit bagi menyambut tahun baru! Beliau langsung tidak merasa terkilan dengan sifat keborosan keluarga beliau, walaupun ramai rakyat Malaysia masih lagi dibelenggu dengan pendapatan di bawah paras rendah. Beliau tidak pernah menjadi pemimpin tulin yang dikenali mempunyai kesungguhan dan kepercayaan diri yang tinggi.  Itu lah reformasi dan transformasi yang dibawa beliau yang dilihat begitu merbahaya kepada Melayu Umno.  Najib tidak mempunyai sejarah melakukan secukupnya untuk mereka dan mereka bimbang pelan transformasi beliau akan hanya mendatangkan keburukan.
Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, Dr Mahathir mungkin telah digambarkan sebagai seorang ultra tetapi pada pandangan saya, beliau berlaku adil kepada kaum lain; dan itulah sebabnya bukan Melayu telah menyokong Barisan Nasional semasa beliau Perdana Menteri. Beliau mempunyai kesungguhan yang kuat dan tidak akan berganjak walaupun diasak dengan pelbagai tentangan; inilah yang memberikan keyakinan kepada rakyat. Beliau tidak akan sekali-kali membenarkan filem ditaja kerajaan seperti Tanda Putera atau siri televisyen seperti novel Interlok. Semasa pentadbiran beliau, kita tidak akan melihat Utusan acap kali menyerang  bukan Melayu seperti yang dilakukan mereka sekarang ini. Ini semata-mata disebabkan Melayu Umno begitu yakin Dr Mahathir akan memastikan kepentingan mereka terpelihara, walaupun beliau bermurah hati kepada towkay-towkay bukan Melayu. Persoalannya sekarang: Mampukah Najib menyakinkan orang Melayu bahawa beliau tidak akan memencilkan mereka demi semata-mata mahu melaksanakan apa yang dikatakan beliau pelan reformasi dan  transformasi beliau?  Sebenarnya, hanya seorang pemimpin Umno yang kental dan boleh dipercayai yang mampu melaksanakan reformasi dan transformasi yang benar-benar tulin. Justeru, sebarang usaha memperbaiki hubungan antara kaum hanya dapat dilakukan oleh seorang pemimpin yang kental. Sekiranya ianya dilakukan secara cacamarba oleh seorang pemimpin yang lemah, ianya akan dilihat sebagai usaha “menjual diri” dan pasti membawa kepada kegagalan.

Adakah Najib akan dicabar? Sumber dalaman menyatakan Tan Sri Muhyiddin Yassin lebih berminat menunggu durian jatuh ke tanah daripada mengoyang pokoknya.  Ada juga pandangan bahawa menerjunkan diri di dalam pertandingan di dalam Umno memerlukan duit yang banyak; tambahan pula mereka baru membelanjakan wang yang banyak semasa PRU, dan ramai penyokong yang telahpun hilang berselera untuk melakukan satu lagi pusingan “derma”.  Ramai di kalangan penderma besar ini yang telah menyumbang dana perang pilihanraya kini ketandusan wang tunai.  Walaupun mereka mungkin berpaksikan kepada penentang  Najib, mereka juga risau akan kemampuan Najib.  Perdana Menteri dengan mudah boleh membuat panggilan kepada bank-bank dan pemegang industri ini akan merasa penangannya apabila hutang mereka dipaksa panggil oleh bank-bank.

Jika Najib boleh memperlihatkan gaya kepimpinan yang kental dengan mengatasi masalah sekarang dengan penuh kesungguhan, barangkali beliau akan menjadi pilihan perwakilan Umno. Dan dengan mendefinisikan perkataan kuat, tidak bermakna ianya dilakukan dengan mengeluarkan kenyataan-kenyataan berbaur ancaman atau perbuatan menghunus keris, tetapi dengan cara di mana semua kaum yakin bahawa beliau akan bersama mereka dalam apa jua suasana yang melanda mereka.

Barangkali tiada langsung tentangan terhadap Najib kali ini atau mungkin tentangan melalui seorang proksi. Kita semua masih ingat taktik yang sama digunakan terhadap bekas Perdana Menteri Tun Hussein Onn yang dicabar oleh pemimpin bawahan bernama  Sulaiman  Palestine,  yang diletakkan sebagai pencabar. Beliau berjaya memalukan Tun Hussein Onn yang kemudiannya meletakkan jawatan.  Ini mungkin scenario yang mungkin dihidangkan di dalam pemilihan Umno kali ini.

Mengenai pembangkang, saya hanya mampu berkata bahawa saya agak kecewa dengan sikap Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim. Sikap tidak tolak ansur dan agresif beliau dengan tidak mahu menerima keputusan PRU-13 amat dikesali.  Kita semua kecewa dengan keputusan tersebut, tetapi perkara yang betul yang perlu dilakukan ialah menggunakan jalan yang aman untuk mengatasi segala kekurangan di dalam perjalanan proses pilihanraya. Keengganan beliau untuk membincangkan cadangan-cadangan yang spesifik mengenai apa yang perlu dilakukan untuk memperbaiki Suruhanjaya Pilihanraya samada di Parlimen atau melalui proses kerajaan amat jelas. Ini bertentangan dengan pandangan, katakan Lim Kit Siang, yang mencadangkan beberapa opsyen bagaimana SPR boleh distrukturkan semula.  Keengganan Anwar baru-baru ini untuk mengemukakan soalan Parlimen memberikan imej buruk kepada Pakatan Rakyat sebagai pemimpin pembangkang;  seolah-olah beliau mahu memboikot proses Parlimen keseluruhannya.  Beliau mungkin seorang yang petah bercakap dan popular di kalangan rakyat,  tetapi beliau perlu memperlihatkan kekuatan kuasa Parlimen beliau. Kita masih mahu melihat kemampuan  beliau membahas dasar dan mengenengahkan beberapa inisiatif kepada dasar-dasar tertentu.

Apakah makna semua ini?  Seorang pemimpin yang kuat, itulah yang diperlukan negara,  tanpa mengira dari sebelah mana beliau berada.  Beliau mampu mengawal dengan baik kerakusan di dalam politik negara (termasuk partinya sendiri), yang bermaksud insiden-insiden mengasak pihak sebelah lagi – samada di belah pembangkang atau kerajaan – dapat dikurangkan. Tangkapan-tangkapan yang tidak perlu oleh polis kerana menghasut atau membuat ancaman berbaur perkauman oleh organ parti atau akhbar dapat dikurangkan.  Pemimpin seumpama ini, selepas dipilih oleh akar umbi, akan menghadapi kurang tekanan untuk berlagak sebagai pendokong sesuatu kumpulan kerana kedudukan beliau terjamin.  Faktor kestabilan dan perpaduan akan bertambah kukuh dan fokus nasional dapat ditumpukan kepada melaksanakan dasar yang baik untuk negara.

Pada ketika ini, saya percaya pemimpin yang kuat di dalam Umno akan membawa kepada kestabilan negara. Saya ulangi, “kuat”, bukan bermaksud tidak berhemah dan mengenepikan undang-undang.  Bersifat  “nasionalistik”  kepada kumpulan etnik sendiri tidak bermaksud menekan, mendiskriminasi dan menghalang kemajuan bangsa lain. “Kuat” bermaksud ianya jelas di dalam mindanya sempadan dan bagaimana sesuatu kumpulan harus berhemah dengan kumpulan etnik yang lain.

Sebarang usaha tulin untuk penyatuan nasional dan mengambil langkah untuk memperkukuhkan keharmonian bangsa hanya akan berlaku bila seseorang pemimpin Umno itu yakin kepada dirinya dan kedudukannya.  Sementara itu, mereka yang tidak yakin dengan diri mereka atau kedudukan mereka di dalam parti, akan mencari pelbagai tipu helah untuk melindungi kelemahan mereka.  Dalam melakukannya, mereka akan menyerang pihak pembangkang, memenjarakan penentang mereka dan melakukan apa yang mereka percaya perlu untuk menunjukkan betapa kuatnya mereka. Begitu juga di pihak pembangkang, mereka perlu memainkan peranan dengan tidak memburukkan suasana yang akan menyebabkan rosaknya nilai social dan harmoni kita. Kita memerlukan kepimpinan bertanggungjawab dari kedua-dua pihak.

Malaysia hari ini berada pada saat paling sukar dalam sejarah negara.  Membiarkan masalah ini tanpa ditangani adalah satu sikap yang tidak bertanggungjawab.  Keadaan sekarang ini amat memerlukan kita mencari seorang pemimpin yang sesuai untuk memimpin kita. Samada ianya Najib atau Muhyiddin atau orang lain,  rakyat amat mengharapkan satu kepimpinan yang tulis dari individu ini.
 DITERJEMAHKAN OLEH JELAPANG (www.kedahku.blogspot.com)
*** Terjemahan ini adalah tafsiran Jelapang semata-mata.

UMNO needs a strong leader
Jun 10, 2013
The following speech was presented to members of the Rotary Club of Pudu at Shangri-La Hotel, Kuala Lumpur on the 10th of June, 2013.

After the most closely contested general election in our history, many of you probably want to know what will happen next. What do the results of GE13 mean for Malaysian politics, and for us? It’s a big question to tackle over lunch, so I have decided to address it from a limited perspective, and that is: what kind of leadership is in store for us after this past election?

Since I am no longer involved in politics, some will say I am not the best person to answer this question. However, my being away from the front line of politics actually helps me to see things more clearly and objectively than a party member. I have no allegiances to service, no agenda to serve. What I say is based purely on what I see and understand about the inner workings of these political parties within the context of the larger political landscape.

Four years ago in my speech at this same hotel, I said that Dato’ Seri Najib Tun Razak was not a suitable man to succeed Tun Abdullah Ahmad Badawi. With such deep-seated problems of corruption, intensified by distrust amongst the different races, coupled with the glaring weakness of the Police force to address the question of security and the deaths in police custody, I believe that the country needs a strong leader. Since the election, we are further faced with the terrible truth about the inefficiency and partisan behaviour of our own Election Commission, the irresponsible and provocative behaviour of Umno’s media apparatus in maligning those they felt had not supported Barisan Nasional, the spate of arrests and charges against students and political leaders – all these matters have contributed to the present state of helplessness and anger amongst the people. Will the Prime Minister tackle these issues head on?

UMNO cannot function when its leader is weak, and neither can the country. The many years of indoctrination, including the inculcation of fear of threats from other ethnic communities, require that UMNO have a strong leader. This leader is someone who doesn’t fear his own family or the UMNO warlords, and who can employ the strength of his convictions and intellect to push his economic and social agenda successfully.

More importantly, UMNO requires a leader who at heart is someone who will not let the Malay community down. He is someone the Malays can have implicit trust to take care of them. Tun Dr Mahathir Mohamad is a classic example of a strong UMNO leader. He committed some errors during his years as Prime Minister and gave a number of projects to his non-Malay friends, but the UMNO Malays trusted him to always take care of their interests. He had a long history of protecting Malay interests without talking too much about it. Although lately he was rather harsh on the Chinese community for rejecting the BN and making the most unfortunate remarks in his blog, he was never like that when he was the Prime Minister. In fact, the Chinese community was always supportive of BN under him. He was a strong Malay leader who was acceptable to most non-Malays.

Perhaps that’s why he was strong enough to replace the NEP in 1990 with the National Development Policy, and was also able to come up with Vision 2020, which articulated a future in which Malaysians of all races could live together in harmony in a developed Malaysia. That’s why he was strong enough to get the school children to learn English through science and mathematics. There was no Utusan to mock or attack him and his policies, and there was no backlash from UMNO businessmen because he had the foresight to distribute the country’s largesse fairly.

During his tenure, there was never the kind of racial incitement or extreme posturing amongst the races. Relations between the Chinese and the Malays were good except for a brief moment during Operasi Lalangin 1987. He was able to do what others could not. That’s why he was able to sign a historic peace deal with the Communists. If he was the Prime Minister today, Chin Peng would have been allowed back home. Dr Mahathir would have honoured the agreement and Utusan and the ultra Malays would not have bothered him. That’s what a strong UMNO leader is capable of.

I am prepared to revise my opinion about the current Prime Minister if he would address the three main issues facing this country.  One, he has to stop racial polarization by making a clear and unequivocal stand on the matter. He must show he is able to control Utusan Melayu from further provoking the Chinese community. Second, he has to address the endemic corruption and abuse of power in the country, with particular emphasis in revamping the entire Police force. Thirdly, he has to work on a race relations legislation so that we can have better race relations; where there is no place for “hate politics” between the ethnic groups in the country and thus save this country from turmoil. These are big steps to take but that’s what a leader is for.

At this point in time, Najib does not fit into this frame of what is being described as “strong leader” at all. He was born with a silver spoon in his mouth. He is cosmopolitan and lives the life as that of the rich and famous. I would imagine he is the type that relishes being flown by private jet, say to watch the sunrise in Sydney before jumping on the same jet to fly to New York to see another sunrise for the New Year! He is not perturbed by his family’s spending sprees, even though many Malaysians are still languishing in the low-income bracket. He has never been a natural leader known for his beliefs and convictions. That’s why his so-called reforms and transformation plans seem so dangerous to UMNO Malays. He has no history of doing enough for them and so they are worried his transformation plans would  be to their detriment.

As I have said, Dr Mahathir might have been described as an ultra but in my opinion, he was fair to the other races; which is why the non-Malays had supported Barisan Nasional when he was Prime Minister. He had strong convictions and would not waver in the face of objections; and this gave the people comfort. He would not have the government fund movies such as Tanda Putera or a television series for the novel,Interlok. During his tenure, you would not hear of Utusan regularly attacking the non-Malays as they do now. That can only be explained in this way: the UMNO Malays were assured that Dr Mahathir would always take care of them, despite being generous with the non-Malay towkays. The question then is: can Najib convince the Malays that he will never ditch them for the sake of his so-called reforms and transformation plans. You see, only a strong and trusted UMNO leader can espouse and implement real and much-needed reforms or transformations.  Similarly, any rapprochement or reconciliation amongst the races can only be facilitated by a strong leader. If carried out haphazardly by a weak leader, then it will be seen as selling out and will inevitably fail.

Is there anyone who would mount a challenge to Najib? Insiders say that Tan Sri Muhyiddin Yassin would prefer to wait for the durian to fall without having to shake the tree. It’s also true that waging an UMNO contest entails spending a lot of money, and having spent so much already during the General Election, not many supporters have the appetite to submit to another round of “donations.” Some of the big donors who are usually prevailed upon to supply election war chests are strapped for cash. Even if they are inclined to support the challenger, they remain wary of Najib. The Prime Minister can easily make the call to the banks and these industrialists would be exposed to some serious recall of their loans.

If Najib can display strong leadership by tackling current problems with determination, perhaps he may be the preferred choice of UMNO delegates. And by the definition of “strong”, it does not mean threatening words or unleashing the keris, but one where the people of all races can be assured that he would stand by them in any circumstances.

So perhaps the challenge may not come after all or it may come from someone who is a proxy. We all remember that the same tactic was used against former Prime Minister Tun Hussein Onn when someone lower down the ranks, namely Sulaiman  Palestine, was put up as a challenger. He did well enough to embarrass Tun Hussein Onn, who then later resigned. This may well be the scenario that we will see unfolding come this year’s UMNO elections.

On the side of the Opposition, I can only say that I am somewhat disappointed by the attitude shown by the Opposition leader, Anwar Ibrahim. His combative and uncompromising attitude in not wanting to accept the result of the general election is regrettable. We are all disappointed with the result, but the right thing to do is to continue seeking peaceful means on how the shortcomings of the electoral process can be overcome. His reluctance to talk about specific proposals on what should be done to improve the Election Commission whether by Parliament or the government is telling. This is in contrast, say with Lim Kit Siang, who mooted several options on how the Election Commission should be structured. Recently, Anwar’s unwillingness to submit questions to Parliament certainly reflects badly on Pakatan Rakyat as the Opposition leader; as if he wishes to boycott the entire Parliamentary process completely. He may indeed be a good orator and popular with the people, but what he needs to show is his Parliamentary prowess. We still need to see more of his abilities in policy deliberations and offering specific policy initiatives.

What will all of this mean for the country? A strong leader is what the country needs from whichever side he comes from. He will be able to better control the excesses in the country’s politics (including his own party), which means incidents of harassing the other side – be it the Opposition or Government– will be reduced. Unnecessary arrests by the Police for sedition or that of making racial threats through the party organs or newspapers will lessen. Such a leader, having been selected by the grassroots of the party, will face less pressure to behave as if he is the champion of one particular group since he is more assured of his position. The stability and unity factors will be harnessed and the national focus will go towards implementing good policies for the country.

For now, I believe a strong leader in UMNO will go a long way towards bringing stability to the country. I repeat, by “strong”, it does not mean ruthlessness and having no regard for the law. Being “nationalistic” towards your own ethnic group does not mean you have to antagonize, discriminate and hinder the progress of other communities.  “Strong” means you are clear in your mind as to the boundary of where and how all ethnic groups must conduct themselves towards one another.

Any effort towards genuine national reconciliation and taking steps to improve racial harmony can only happen when UMNO has a leader who is assured of himself, as well as that of his position. On the other hand, those who are unsure of themselves or of their position in the party will pull all sorts of tricks to camouflage their weaknesses. In doing so, they will attack the Opposition, jail their opponents and do whatever they believe is necessary to show how “strong” they are. Equally, the Opposition camp must also play its part not to unnecessarily aggravate the schism, which can lead to the rupture of our social fabric and harmony. Responsible leadership is thus required from both sides.

Malaysia is facing the most difficult moment in its history. To allow the problems to continue unattended is most irresponsible. It is so urgent we find a suitable leader to lead us. Whether it be Najib or Muhyiddin or someone else, the people will expect nothing less than real leadership from that individual.

No comments: