Tuesday, May 18, 2010

KEKAYAAN OBAMA RM24.64 JUTA

Di negara kita, sering dikatakan mengenai ketelusan.

Tetapi ia tidak lebih dari hanya satu slogan untuk meraih undi dan simpati rakyat.

Hari ini tersiar satu berita mengenai kekayaan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama yang dilaporkan berjumlah sehingga US$7.7 juta (RM24.64 juta)

Jumlah ini termasuk hadiah yang diterima beliau sebagai Pemenang Nobel yang berjumlah US$1.4 juta (RM4.48 juta), royalti dari penjualan dua buku beliau yang bernilai US$12 juta (RM38.4 juta) dan gaji beliau sebanyak US$400,000 setahun (RM1.28 juta setahun).

Persoalannya kenapa kita tidak benar-benar setelus Amerika Syarikat di dalam hal-hal yang melibatkan keyakinan rakyat terutama kepada pemimpinnya?

Laporan mengenai Obama

WASHINGTON, May 17 (UPI) -- U.S. President Barack Obama is a multimillionaire and Vice President Joe Biden is far from being one, financial disclosure reports issued Monday indicate.

The disclosure forms reveal Obama lists $1 million to $5 million in Treasury bills and $500,000 to $1 million in Treasury notes among his assets through last year. The bulk of his wealth comes from sales of his books "Dreams From My Father" and "The Audacity of Hope."

Obama also listed his dog "Bo," a Portuguese water dog valued at $1,600, as an asset. The dog was a gift from the late Sen. Edward Kennedy, D-Mas.

Biden doesn't list any assets valued at more than $100,000 on his forms. He did list receiving a first-edition copy of James Joyce's "Anna Livia Plurabelle," autographed by the author and valued at $3,500, given him by Margaret Spanel of Hightstown, N.J.

Both Obama and Biden were given leather briefcases by a friend, Frank Jones of San Fransisco, valued at $300 each.
http://www.upi.com/Top_News/US/2010/05/17/Report-confirms-Obamas-wealth/UPI-42941274151419/

5 comments:

life is not a fairy tale dude said...

Pemikiran orang Melayu ni sedikit kolot. Kalau tahu pemimpin kaya, sudah tentu akan memikirkan pemimpin itu korup dan rasuah.

I support I.S.A.

paktam said...

1-Adakah laporan ini betul-betul dari sumber yang bebas dari puak pemetintah?
2-Adakah ini satu dari MO hubungan awam mereka untuk menunjukkan ketelusan.
3-Jika spekulator mereka tidak dikawal,oleh itu tidak telus, bagaimana laporan ini boleh dianggap telus?
Fikirkanlah.

Anonymous said...

Tuan Fairy Tale Dude,

Memanglah pemimpin Umno hebat2 belaka. Pandai buat biz sampai kaya raya. Ramai yang pakai Porsche SUV. Cina pun tak pandai buat biz macam pemimpin Melayu.

Tapi betullah kata kawan kita ni. Melayu kolot saja yang fikir pemimpin Melayu kaya korup dan rasuah.

Tuan Fairy Tale Dude adalah antara Melayu yang tak kolot.

MELAYU KOLOT
Seremban

Anonymous said...

Tengok aja gelagat ahli Parlimen kat Malaysia ni. Kononnya PEMIMPIN tapi gelagat tak ubah macam budak Tadika, tak boleh dibuat contoh langsung. Rasanya budak Tadika lagi bagus dan bersopan.
Pembangkang pula satu hal juga, tak berkualiti langsung, cuma berkuantiti aja. Tak ada satu pun yang kerajaan buat tu elok dan bagus tapi yang hairannya kaum kerabat dia orang juga yang menikmat semua kemudahan yang disediakan oleh kerajaan. Bila tak dapat kata keluar fatwa HARAM tapi kalau dapat yang HARAM PUN BOLEH JADI HALAL. Tak percaya tanya Nik Aziz dan Hj. Hadi. Kalau dipersoalkan dia dan kunco-kunco jawab "AKU PUN RAKYAT MALAYSIA TENTULAH BERHAK". Sebenarnya bukan BERHAK TETAPI BERAHAK.

Anonymous said...

azeez putera, melayu umno kaya dan tidak kolot dan tidak rasuah tetapi pandai buat biz.

http://rockybru.com.my/2010/05/sime-darbys-zubir-his-friend-azeez-and.html