Monday, December 21, 2009

HIKAYAT AL-JENERAL

Nampaknya jeneral-jeneral tentera kita tidak kurang hebatnya.
Lihat saja berita-berita berikut yang menghiasi akhbar-akhbar tempatan.

Malay Mail - 10/12/2009
Percubaan sebuah syarikat tempatan untuk mengekspot 30,000 senapang tentera jenis Steyr yang bernilai RM200 juta ke Burundi hampir-hampir menyebabkan Malaysia diambil tindakan oleh PBB. Bagaimana pun ianya dapat dielak selepas pegawai-pegawai Malaysia di PBB berjaya menyakinkan PBB bahawa kerajaan Malaysia tidak terlibat dengan penjualan senjata tersebut.

Menurut laporan tersebut, beberapa pesara tentera dikatakan bertemu dengan delegasi dari Burundi di Putrajaya dan Kuala Lumpur untuk melobi penjualan tersebut.
http://mmail.com.my/content/21441-arms-deal-shot-down

Berita Harian - 19/12/2009
Polis menahan empat orang, termasuk pegawai Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) berhubung kehilangan enjin pesawat pemintas F-5E milik TUDM bernilai kira-kira RM50 juta daripada Gudang Material Udara I (Matra I), Pangkalan Udara Kuala Lumpur ketika dibaik pulih pada akhir tahun lalu.
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/BeritaUtama/20091219010650/Article/

Agak ganjil apabila di dalam satu laporan, Menteri Pertahanan Zahid Hamidi menyebut: "Mereka yang terbabit dalam kumpulan bawahan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) adalah pengkhianat kepada negara dan wajar dikenakan undang-undang yang tegas."
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Mutakhir/20091219194939/Article/

Kumpulan bawahan?

Agak ganjil kerana semalam Zahid berkata: "Seorang Brigedier Jeneral Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) diarah bersara kerana terbabit dalam kes kehilangan enjin pesawat F-5E TUDM serta pelbagai penyelewengan lain dalam pasukan itu sejak beberapa tahun lalu."
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/BeritaUtama/20091221044036/Article/

Seorang Brigedier Jeneral dianggap kumpulan bawahan?

Tidak menghairankan kalau blogger A Kadir Jasin begitu kritikal dengan insiden kehilangan enjin pesawat F-5E. Kata Kadir:
"Something is amiss. Where was the Minister in-charge when this alleged crime was committed? Where were the generals, the secretary-general and the internal auditors? Sleeping? (Ada yang tidak kena dengan kes ini. Dimanakah Menteri yang bertanggungjawab ketika jenayah ini dilakukan? Dimanakah para jeneral, Ketua Setiausaha dan juru audit dalam? Adakah mereka tidur?)
Ikuti tulisan Kadir dalam blog beliau: http://kadirjasin.blogspot.com/2009/12/missing-fighter-engines-fishy.html

1 comment:

lagenda said...

Salam Ziarah........

Siasat dan ambil tindakan segera terhadap pengkianat-pengkianat negara ni