Tuesday, July 28, 2009

AIRASIA HUTANG RM65 JUTA PADA MAB

Di bawah pemerintahan Abdullah Ahmad Badawi, bendera Air Asia berkibar megah. Apa sahaja yang dipinta menjadi realiti.

Pada Julai 2006, Fly Asian Express (FAX), sebuah subsidiari Tune Air yang pegangannya di bawah Air Asia Bhd, dibenarkan oleh Pak Lah mengambil alih perkhidmatan udara di Sabah dan Sarawak menerusi pengstrukturan semula penerbangan domestik yang melihat MAS terpaksa menyerahkan perkhidmatan tersebut kepada syarikat milik Tony Fernandes.
http://web6.bernama.com/aviation_news/news.php?id=209026&lang=en

April 2007, tidak sampai setahun, Fernandes mengumumkan mahu menyerah kembali perkhidmatan udara di Sabah dan Sarawak kepada MAS dan pada Mei 2007, Pak Lah mengarahkan MAS mengambil balik perkhidmatan udara tersebut.
http://www.jeffooi.com/2007/06/masafax_and_faxamas.php

Maka MAS terpaksa akur dan menurut perintah.

Kegemilangan Air Asia berterusan. Pak Lah kemudiannya membenarkan Air Asia terbang ke Singapura. Penganalisa kewangan ketika itu meramalkan Air Asia akan memperolehi keuntungan antara RM20 juta dan RM30 juta ringgit sementara keuntungan MAS akan berkurangan sebanyak RM10 juta setahun.
http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2007/11/24/business/19567878&sec=business

Layanan istimewa Pak Lah kepada AirAsia berterusan dan Air Asia terus mendapat hak pendaratan ke beberapa destinasi menguntungkan yang selama ini dikuasai oleh MAS. MAS menjadi anak tiri kepada Pak Lah.

Bagaimana pun berita yang disiarkan oleh akhbar the Star semalam memberi gambaran seolah-olah layanan istimewa dari kerajaan sudah sampai penghujungnya di bawah pentadbiran Najib Razak.

Semalam akhbar the Star menyiarkan kenyataan Ketua Eksekutif AirAsia X Azran Osman Rani:

"We had asked for rights to fly to Sydney and Seoul and the Government decided to defer granting us the approval. They want (AirAsia) to settle (its) dues with Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).’’

"Kita memohon hak penerbangan ke Sydney dan Seoul dan Kerajaan membuat keputusan untuk menangguhkan kelulusan. Mereka mahukan AirAsia menyelesaikan hutangnya kepada Malaysia Airports Holding dahulu."
http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/7/28/business/4362667&sec=business

Kalau mengikut laporan The Star, AirAsia berhutang sebanyak RM65 juta kepada MAB.

Tindakan kerajaan jelas tepat pada masa. Setiap yang berhutang perlu membayar hutangnya dan AirAsia tidak terkecuali. Orang biasa pun dikejar ke sana ke sini oleh bank kerana hutangnya yang tidak seberapa. Malahan ada Ah Long yang sanggup mengurung sipiutang yang gagal melunaskan hutangnya.

Apa keistimewaan AirAsia sehinggakan tidak mahu melangsaikan hutangnya? Kalau AirAsia mampu mengembangkan sayapnya untuk terbang ke Sydney dan Seoul serta membeli pesawat terbang baru, apalah RM65 juta kepada AirAsia dan Tony Fernandes?

2 comments:

Anonymous said...

In the world of high finance the mean principle put to practice is the oldest leverage tool in banking----O P M.
Coupled with the velocity of cash received from forward sale,people who qualified to practice accountancy will then trhrow a red herring or two such "volunteering for "patrioticscm" rural air services ,and then throw it back after getting the plum international routes,throw another red herring and drag a state govt and a GIANT plc, get a billion RM terminal for free...
That s liberal advantage of a high level chummy football and a national youth leader.
So, users of OPM ,best wishes and think of another RED herring.
Mah Ngah Tong.

Anonymous said...

Inilah tanda-nya RAKYAT DI-UTAMAKAN & DI-DAHULUKAN! Bukan-nya rakyat jadi mangsa seperti di-zaman gelap Badawi jadi PM.

apanama