Monday, July 6, 2009

KHIR TOYO: RUMAH BERNILAI RM3.5 JUTA BUKANNYA RM23.8 JUTA!

NAMPAKNYA kehidupan Khir Toyo selepas bersara sebagai Menteri Besar Selangor tidak akan sunyi dari kontroversi. Hari ini Malaysiakini menyiarkan satu berita mengenai apa yang dikatakan Istana gaya Bali (gambar) kepunyaan Khir. Berita ini memetik dakwaan Adun Sekincan Ng Suee Lim terhadap Khir. http://www.malaysiakini.com/news/107947

Sementara Khir menjawab dakwaan Suee Lim menerusi blog beliau - http://www.drkhir.com/

Dakwaan Suee Lim: Anggaran kos pembinaan rumah di kawasan seluas 50,000 kaki persegi atau 0.5 hektar itu, ialah RM20 juta, manakala tanahnya dibeli dengan harga RM3.8 juta.

Jawapan Khir: Saya membeli rumah tersebut beserta tanahnya melalui pinjaman bank HSBC sebanyak RM 3.5 juta.

Dakwaan Suee Lim: Pakar industri pembinaan menganggarkan kos pembinaan dan kelengkapan rumah tersebut ialah kira-kira RM20 juta. Pintu gerbang sahaja berharga kira-kira RM290,000. Jubin yang anda lihat adalah diimport.

Jawapan Khir: Jika Ng Sue Lim membuat penyelidikan dahulu beliau akan mengetahui bahawa pembelian tersebut termasuk rumah dan kolam renang. Saya hanya melakukan sedikit pengubahsuaian terhadap bumbung yang ketika itu belum siap.

Dakwaan Suee Lim: Pendapatan seorang menteri besar ialah RM576,000 setahun dan oleh itu, Dr Mohd Khir tidak mungkin dapat mengumpulkan wang yang cukup untuk membayar kosnya sebanyak RM24 juta.

Jawapan Khir: Berhubung dengan dakwaan bahawa rumah saya bernilai RM 24 juta, saya dengan ini mengemukakan tawaran terbuka kepada beliau untuk mencari pembeli dengan harga tersebut. Sekiranya ada, saya akan membayar komisyen sebanyak 50% atau RM 12 juta kepada beliau. Ini semua adalah taktik politik yang dirancang menjelang Dewan Undangan Negeri Selangor bagi menghalalkan usaha menggantung saya dan empat Adun yang lain. Selain itu ia juga bertujuan untuk dijadikan modal dalam sidang DUN nanti sekaligus mengalih tumpuan daripada isu-isu pentadbiran dan pembangunan negeri sekarang ini. Mereka mahu mengelirukan rakyat dan menarik simpati. Bagi mereka jika Khir Toyo yang ada rumah besar bernilai berjuta tidak didakwa, maka tidak sepatutnya Khalid Ibrahim terbabit dalam kes kecil seperti lembu korban, tinted kereta dan beberapa isu lain didakwa atau disiasat.

No comments: