Sunday, July 12, 2009

100 HARI NAJIB

Tahniah kepada Najib Razak sempena 100 hari sebagai Perdana Menteri dan dalam merayakan hari ini, rakyat dihadiahkan dengan 11 hadiah termasuk diskaun tol untuk penggguna yang menggunakan tol 80 kali sebulan.

Dalam sejarah politik negara, ramai pemimpin negara yang berjasa kepada rakyat, agama dan negara.

Kalau Pak Lah kurang bernasib baik kerana mewarisi pentadbiran Dr Mahathir Mohamad yang amat dikagumi rakyat dan dunia, Najib bernasib baik kerana mewarisi pentadbiran lesu Pak Lah.

Oleh itu, pentadbiran Najib lebih mudah dari semasa Pak Lah menjadi PM. Pak Lah dibandingkan dengan keunggulan Tun Dr Mahathir manakala Najib dibandingkan dengan pentadbiran Pak Lah yang cukup lemah dan lena.

Kita harus berterima kasih kepada Najib atas hadiah-hadiah yang diberikan oleh beliau semalam. Pemimpin-pemimpin terdahulu memberi hadiah yang tidak ternilai kepada kita terutamanya bangsa Melayu.

Kita dihadiahkan dengan DEB, Amanah Saham Bumiputera, Institut Teknologi Mara, skim tanah antaranya Felda, Felcra, Risda, Ketengah dan Kesedar, dan pelbagai lagi hadiah yang diberikan kepada kita orang Melayu.

Mendapat hadiah dari pemimpin adalah perkara yang amat kita sanjungi dan menerima hadiah bukanlah perkara baru.

Najib membawa era baru kepada Umno. Pentadbiran beliau memberi nafas baru kepada Umno.

Bagaimanapun, Najib perlu diingatkan bahawa Umno dan BN disingkirkan oleh sebahagian daripada pengundi pada Mac 2008 atas dua sebab utama - pertama: pemimpinnya angkuh, bongkak dan sombong; kedua: rasuah.

Kita tahu bagaimana kehidupan senang lenang pemimpin Umno. Entah dari mana, mereka tiba-tiba menjadi kaya raya, punyai kapalterbang peribadi, memandu kereta mahal, mahligai indah dan wang melimpah ruah. Seminggu yang lalu ada bahagian Umno yang merayakan hari istimewa di hotel lima bintang. Begitulah kehidupan pemimpin Umno hampir di setiap peringkat.

Beberapa pemimpin Umno dituduh rasuah dan masih mendapat perlindungan dari kerajaan. Kerajaan masih dengan lagu lama. Bila ditanya kenapa pemimpin ini dilindungi, jawapannya "tiada bukti, bukan senang nak buktikan" dan pelbagai alasan.

Sebahagian dari pemimpin Umno tiada ilmu, tiada pekerjaan tetap tetapi kaya. Rakyat disuruh berilmu, mempelajari Bahasa Inggeris untuk menimba ilmu tetapi ada pemimpin Umno tidak tahu sepatah pun perkataan Inggeris tetapi kaya raya.

Selain dari memberi hadiah kepada rakyat, Najib harus membawa perubahan ini dalam Umno dengan berlaku adil kepada rakyat yang bertungkus lumus mengejar ilmu untuk berjaya.

Kita tiada masalah untuk sesiapa menjadi kaya tetapi biarlah kaya kerana memerah keringat dan kudrat.

Kita tiada masalah Khir Toyo kaya raya. Sekiranya beliau kaya kerana perniagaan yang beliau ceburi selepas pilihanraya 2008 cukup berjaya, kita tumpang gembira. Maka lahirlah seorang lagi ahli perniagaan Melayu berdarah Jawa yang berjaya kerana dasar negara.

Malangnya, bekas mentor beliau, Tun Dr Mahathir Mohamad, pun tidak percaya rumah Khir Toyo begitu murah sekali.

Kata Tun: "Saya juga ada sebuah rumah di Seri Kembangan. Saya membelanjakan RM1 juta untuk nya. Tetapi (rumah Khir Toyo) berkali ganda besarnya dari rumah saya. Dia (Khir Toyo) perlu jelaskan dari mana dia dapat duit untuk membeli rumah sebesar ini."
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/7/11/nation/4299336&sec=nation

Tahniah sekali lagi kepada Dato' Sri Najib dan terima kasih kepada hadiah yang telah diberikan.

Tetapi ianya belum cukup untuk kita semua. Rakyat hari ini sudah berubah. Generasi muda mahu melihat ketelusan dan peluang yang sama untuk berjaya. Negara ini bukan nya kepunyaan pemimpin Umno sahaja.

Ia adalah hak semua tanpa mengira fahaman politik. Mereka juga berhak sama-sama menikmati anugerah Allah swt kepada bumi Melayu yang kita cintai ini.

Selamat Maju Jaya Dato' Sri Najib.

2 comments:

Unknown said...

Setakat ini kelibat Najib belum nampak lagi di Manek Urai. Dia lebih senang mengumumkan 'hadiah' untuk rakyat sempena 100 hari beliau jadi PM di KLCC di depan mat bangla dan mat indon berbanding untuk melakukannya di depan rakyat Manek Urai.

Najib sudah tentu tidak mahu pilihan raya kecil (PRK) Manek Urai dikaitkan dengan diri dia.

Dia tidak mahu kekalahan di Manek Urai dianggap sebagai penolakan rakyat kepada pimpinan beliau.

Malah hantu Altantuya akan mengekori beliau kalau beliau datang ke Manek Urai yang sedikit sebanyak akan membawa sial kepada parti UMNO.

Anonymous said...

lawak la abang alias niii...

kalu buat kat KL kat macam tu laa..kalau umum kat MU kat len pulak...biasalah PAS bukan pandai bersyukur...

asyik2 altantuya... adoiiiii... bodah ka apa niiii...sebenaqnya PAS yang bawa sial kepada orang MELAYU....