Monday, June 29, 2015

KEAJAIBAN 1MDB: MASIH MAMPU BERI SUMBANGAN WALAUPUN TERPAKSA MEMINJAM UNTUK BAYAR BUNGA BANK

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengagihkan bubur lambuk kepada masyarakat sekitar Masjid Jamek Kampung Baru, semalam. Pada majlis itu juga Najib mengatakan wang 1MDB disalurkan untuk membina masjid berkenaan, namun perkara itu dikritik bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin kerana menganggap ia sebagai tidak logik. – Gambar fail The Malaysian Insider, 28 Jun, 2015.

MACAM-macam perkataan yang TIDAK ENAK digunakan oleh pengkritik dalam MENGKRITIK pengumuman Najib Razak bahawa 1MDB telah menyumbang RM20 juta untuk membaikpulih Masjid Kampung Baru.

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/najib-rendahkan-taraf-pemikiran-melayu-guna-wang-1mdb-bina-masjid-kata-zam

Ada juga menyamakan Najib sebagai klon Anwar Ibrahim dan macam-macam lagi.

Di mana silapnya? 

Soalan yang ditanya oleh akar umbi Umno ialah mudah: "Bagaimana 1MDB boleh buat sumbangan seperti RM20,000,000 (RM20 juta) kalau hendak BAYAR BUNGA bank pun kena PINJAM DUIT dari hartawan berketurunan India, Tatparanandam Ananda Krishnan, dan kerajaan terpaksa memberi hutang kredit sebanyak RM950,000,000 (RM950 juta) serta mendapat pinjaman kewangan sebanyak RM3,600,000,000 (RM3.6 bilion)?"

Mengenai STATUS sumbangan tersebut, kita serahkan kepada Mufti Perlis Ustaz Asri Zainul Abidin dan Ustaz Kazim Elias tentukan.

Kadang-kadang perkataan yang kita gunakan seperti Masjid Haram nampak melampau dan melulu kerana kita terlalu mengikut perasaan kita yang kecewa dan marah.

Hal ini kita serahkan kepada kebijaksanaan Ustaz Asri dan Ustaz Kazim.

13 comments:

Ali said...

Kalau macam tu rakyat Malaysia sudah tidak layak mendermalah sebab rata-rata rakyatnya membeli rumah,pinjaman PTPTN, kereta dan lain-lain semuanya hutang.

Anonymous said...

ASSALAM BRO,SUMBANG 20 JUTA TU DUIT RAKYAT JUGA.BUKAN KEUNTUNGAN 1MDB.DAPAT TANAH KERAJAAN MURAH. JUAL KAT TABUNG HAJI MAHAL,UNTUNG ATAS ANGIN.TABUNG HAJI TU PUN DUIT RAKYAT.PI MAI.....PI MAI TANG TU JUGA.RAKYAT JUGA YANG KENA KELENTONG DENGAN NAJIB.PERDANA MENTERI KITA NI MEMANG SENGAL DAN BLURRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Anonymous said...

Itu bukan ajaib...itu bangang.

SolitaireHunter said...

Cerita nih hampir sama dengan insiden di India di mana seorang bapa terpaksa menjual ginjalnya untuk menyara anak-anak yang kuat makan. Nasib Najib seperti bapa budak tersebut, terharunya.....

Anonymous said...

@Ali

Maaf..komen tu macam bebal sikit...

Tak boleh sama orang lain yang berhutang dengan 1MDB punya hutang....

Rakyat Malaysia yang berhutang ptptn/rumah/kereta etc...diorang ada pendapatan bulanan yang cukup dan servis hutang mereka tanpa masalah....Tak ada masalah kalau nak derma bila ada lebih dari servis hutang tersebut...Mereka tak mintak kerajaan bagi mereka standby kredit dekat 1 bilion! Mereka tak jual tanah rakyat semata mata nak lunas kan hutang!

1MDB amacam?

langau said...

persoalan yg lebih besar ialah apa sebab sebenar Tun M mahu mnyingkir DS Najib?..rasanya dah bermacam kung fu Tun gunakan xpi najib tetap bdiri teguh dan spt biasa nasib selalu mnyebelahinya.

Anonymous said...

Well said Encik Ali

Anonymous said...

Apa punya komen lah ni...berapa cetek nya fikiran.... Takdapat bezakan harta sendiri dgn hak org

Anonymous said...

Apa punya komen lah ni...berapa cetek nya fikiran.... Takdapat bezakan harta sendiri dgn hak org

Anonymous said...

Arkitek masjid kg baru tu adikk najib yg dapat .... 20 juta dah selamat

Anonymous said...

Rakyat bekerja untuk bayar hutang
1MDB cari hutang untuk bayar hutang
Tak pun perguna tabung haji, kwdp, tnb, ...

Anonymous said...

kalau pinjam untuk derma , apa kah itu patut di klaskan sebagai doing well in business; 1MDB

Anonymous said...

RM20/= juta itu adalah duit yang kita semua bayar cukai tiap-tiap hari(GST).Beli apa saja anda dengan rela/tidak telah membayar cukai.Tak payah LHDN nak susah-susah nak kutip,orang tak berkerja pun sekarang membayar cukai.Tak percaya kaji tengok.