Sunday, January 11, 2015

TUN DR M MINTA PEMIMPIN BELAKANGKAN PERJUANGAN UMNO BERUNDUR DENGAN "SENANG HATI"

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (dua kanan) bersama Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob (kanan) turut bersama-sama bergotong-royong membersihkan kawasan Sekolah Kebangsaan Padang Rumbia dari kesan lumpur dan banjir diPekan, hari ini. - Foto Bernama

SUDAH diterima umum PENGKRITIK NO 1 Najib Razak ialah TUN DR MAHATHIR MOHAMAD.

Setiap penulisan dan kenyataan Tun Dr Mahathir akan dilihat ditujukan kepada Najib.

Terkini Tun Dr Mahathir menulis mengenai dua bab mengenai SYUKUR.

Antara kandungannya:

BAB 1:


15. Pemimpin tidak boleh membelakangkan dasar perjuangan UMNO. Apabila Presiden UMNO yang pertama, Dato Onn Jaafar dianggap membelakangkan dasar perjuangan UMNO, parti tidak teragak-agak menolak pendiriannya. Dan Dato Onn pula menyedari akan amalan demokrasi, menganggap penolakan pendiriannya sebagai “undi tidak percaya” dengan senang hati melepaskan jawatannya.
16. Perkara yang sama berlaku kepada YTM Tunku Abdul Rahman Putra, walaupun tidak ada undi tidak percaya. Tunku berundur.
17. Inilah kelebihan sistem demokrasi. Di sesetengah negara percubaan dibuat untuk mengekalkan jawatan kerapkali melalui keganasan. Tetapi dalam demokrasi yang matang, peralihan kepimpinan licin tanpa merosakkan negara.
BAB 2: 
27. Semua ini mesti difahami oleh bakal ahli dan pemimpin UMNO. Jika mereka tidak tahu dan tidak faham, jika mereka anggap UMNO sebagai batu loncatan untuk kekayaan dan kuasa, adalah lebih baik jika berada diluar UMNO. Suarakanlah pendapat mereka di dalam negara yang bebas dan demokratik ini.
31. Dalam UMNO tidak harus ada dinasti. Siapa sahaja yang layak dan cinta UMNO berhak dilantik ke semua jawatan. Kaitan kekeluargaan tidak boleh dijadikan asas pemilihan atau penolakan.
Persoalannya: Apakah ianya tanda-tanda Tun Dr Mahathir selepas ini akan meminta Najib "dengan senang hati" melepaskan jawatannya?
Apakah Tun Dr Mahathir berpendapat pemimpin hari ini menjadikan Umno "batu loncatan untuk kekayaan dan kuasa"?
Kalau Tun Dr Mahathir tidak tujukan semua ini kepada Najib, siapakah pemimpin Umno yang dimaksudkan Tun?

4 comments:

Anonymous said...

Pm e coli

Anonymous said...

Pm e coli

Anonymous said...

DS Najib tak akan berundur dgn mudah.
Kerana dibelakangnya sudah ada pakatam setiakawan yang dipimpin oleh seorang setpolnya.

Anonymous said...

hehe

Tun Dr M tujukan pada PM dlm rumah sebab PM negara masih dibuai mimpi indah