Wednesday, October 12, 2011

APABILA NAJIB BERSAHUR, BERKONSERT










Ketika berucap di pertemuan bersama pemimpin Barisan Nasional Wilayah Persekutuan di PWTC di hujung minggu lalu, Najib Razak memberitahu para hadirin bahawa di sebelah pagi beliau telah memandu kereta sendiri bersama Rosmah Mansor dan anak beliau untuk minum pagi di Village Park, Damansara Utama.


Secara sponton, ada di kalangan hadirin menjerit "di mana?". Najib menjawab: "Uptown".


Ada di kalangan hadirin tersenyum sinis. Apa tidaknya, sukar untuk mempercayai Najib memandu sendiri kereta beliau dan tahu pula jalan mana hendak ke Damansara Utama.

Ramai di kalangan ahli politik amat mengenali Najib, anak Perdana Menteri. Beliau lebih di kenali sebagai seorang aristokrat dan atas sebab itulah apabila beliau menceritakan beliau berkereta sendiri ke Damansara Utama untuk bersarapan di tepi jalan, ada yang terpinga-pinga dan enggan mempercayainya sehinggalah sebuah akhbar berbahasa Inggeris menyiarkan gambar beliau bersarapan dan bersalaman dengan beberapa pengundi Tionghua yang hanya berseluar pendek.

Sejak tahun lepas, pelbagai perkara dilakukan oleh Najib yang tidak pernah dilakukan oleh pemimpin lain seperti Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Tun Hussein Onn.

Kadang-kadang tertanya-tanya kita siapa penasihat beliau.

Apa tidaknya. Najib disuruh bangun pagi-pagi buta dan berpakaian baju kebangsaan untuk bersahur dengan orangramai, disuruh berpakaian t-shirt dan menyengkang mata untuk menonton pertandingan bolasepak Piala Eropah di antara Manchester United menentang Barcelona, disuruh bert-shirt dan membawa telefon kamera beliau untuk mengambil gambar penonton konsert Suara Kami yang dianjurkan oleh Astro dan baru-baru ini disuruhnya Najib menjadi DeeJay radio.

Tampak seolah Barisan Nasional begitu terdesak merayu undi sehingga Perdana Menteri yang seharusnya menjalankan tanggungjawab yang lebih mendesak dinasihatkan oleh penasihat beliau menjadi penonton bolasepak dan DJ.

Kita semua mengenali Najib dan Rosmah Mansor. Tidak perlulah Najib memaksa diri beliau melakukan semua ini kerana kita tahu itu bukan perwatakan beliau. Beliau dilahirkan di dalam mahligai indah dan bersekolah di luarnegeri.

Sebaiknya beliau tumpukan masa beliau menyelesaikan masalah dalam negara terutamanya di dalam parti.

Umumlah apa saja. ETP? Belanjawan? Tapi kalau masalah Umno di bawah tidak diselesaikan, Umno tidak kemana.

Di Pulau Pinang, pemimpin Umno sedang berebut-rebut untuk menjadi Ketua Menteri. Di Perak, ada ahli Exco Perak merasakan dirinya layak menggantikan Zambry Kadir. Di Wilayah Persekutuan, Ketua-ketua bahagian masing-masing mahu memastikan ketua bahagian lain kalah dan dia saja yang menang dengan harapan beliau akan menjadi Menteri Wilayah Persekutuan.

Alangkah baiknya, Najib selesaikan masalah-masalah ini daripada menonton bolasepak, bersahur dan bersarapan di kedai kopi - sesuatu yang beliau tidak pernah lakukan dalam kehidupan harian beliau selama ini.


Kata orang putih, "Be yourself, don't pretend."

1 comment:

MOH KEMBARA said...

Salam,

Berlakon. Ni APCO yg suruh ni!